Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Nu kör vi igen!

Kategori: Allmänt

Det är hög tid att följa upp inlägget Eye Candy som nu ska förklaras lite mer ingående...


Det hade ju hänt en del på bilden i det inlägget och nu ska vi se vad det var. Mina föräldrar och morfäldrar besökte Uppsala den helgen och hade bland annat med sig orkidén och den gula krukan. Som synes på bilden i inlägget Eye Candy så blommar den igen och den ska väl kunna klara sig skapligt här nu när det blir mer ljus. I bakgrunden en Alocasia.


Alocasia amazonica 'Polly'

Alocasia Alocasia amazonica 'Polly'

Jag har länge fascinerats av just den här typen, som är en hybrid av Alocasia sanderiana, då den ser plastigare ut än en plastväxt. Men äkta vara är det och den gör sig bra i "Projekt Djungel" som jag i början kallade utmaningen att få mitt lilla rum att grönska. Enligt "350 krukväxter" så klarar den sig bara ett par månader i "bostaden" och besök på på diverse fora som t ex Garden Web verkar bestyrka detta. Vi får se hur länge den ser så här fin ut.


Det stora projektet var att plantera om Monsterorna. De behövde mer plats i krukan för att en gång kunna matcha Ripley när hon var som bäst. Några blad strök med, Jag fick dela stammen på den största av de två eftersom tillväxten i toppen ju var så stor att den inte kunde stå för sig själv alls. Skrev att jag tänkte odla jättebambu för att ha som stöd, och även om det var med glimten i ögat, så kan jag konstatera att den bambun inte skulle fungera som stöd åt något alls. Istället offrade jag en didgeridoo av bambu som jag fick en gång. Den var ärligt talat inget vidare som musikinstrument, förlåt mamma. Men visst är det väl trevligt att den kommer väl till pass här, för den är ju ganska snygg. Har som nämnts sått bambu igen och det kanske funkar i år.


Strax innan omplantering

Rötterna från min största monstera, som synes en ganska bra utveckling på mindre än ett år. Jag fick nästan slå sönder den blå krukan som den stod i för att få loss rotklumpen.

Ripley 2.0

Och så här fint blev det alltså! Den lilla plantan verkar må bra för den har ett nytt blad på gång och jag hoppas att de två som blev av den stora tar sig framöver de också. Underdelen av den gamla tappade några blad men de kommer nog igen. Försökte spara så många luftrötter som möjligt och det var ganska lätt då deras jordade rötter var fullt intrasslade i det stora rotsystemet. Skulle nåt av de stora bladen stryka med så är det inte hela världen, en kapning och omplantering var trots allt oundvikligt.

KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2007-04-22 | 21:33:16
    Bloggadress: http://www.lenjangel.webblogg.se

    fina bladverk....

  • Berne Fridlund säger:
    2007-04-22 | 21:40:15

    Hej!
    Min dotter hade en Monstera som stod sidan om ett akvarium och en av luftrötterna letade sig ner i det. Resultatet blev att roten drog näring ur vattnet som blev kristallklart och Monsteran växte så det knakade. Blankare och vackrare blad har jag aldrig sett.

    M.v.h Berne Fridlund

  • Joppe säger:
    2007-04-22 | 22:08:27
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se

    Tack :)

    Jag gillar akvarium, har dessvärre ingen plats för ett, men det kanske kan ordnas... Jag har hört talas om luftrötter i vatten innan och det kanske man borde testa.

  • JHON PAUL säger:
    2010-01-14 | 01:04:24
    Bloggadress: http://www.infojardin.com/foro/index.php

    Hola me VILJA HA FRÖN Passiflora racemosa, och om de övriga TACK sända jag något Pudes A COLIMA MEXICO, TACK

  • Joppe säger:
    2010-03-08 | 15:41:19

    Kommer inte ihåg var jag fick tag i de fröerna.. men prova google ;)

Kommentera inlägget här: