Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

En bit åt mig själv

Kategori: Allmänt

Fler nya fröer är planterade. Jag skrev tidigare att det kanske skulle bli för sent, och med det menade jag att vissa plantor kanske inte kommer blomma i år, men merparten är fleråriga växter som inte nödvändigtvis behöver sås på våren. För att få plats med fler krukor så var jag idag tvungen att möblera om lite bland växterna och nu kom det fula lilla bordet med hjul som ingår i mitt rums standardmöblemang till sin fulla rätt. Så här vackert blev det:


Monstera med mera


I mitten ses en bit av Monsteran som jag har kapat av och satt i en egen kruka. Jag gillar Monstera. Först och främst så ser den tuff ut.  Ett riktigt monster som växer tämligen fort. Dessutom är den ytterst lättskött. Det stora exemplar som huserar bredvid min dator stod mer eller mindre övergivet i ett hus ute på landet under en tid men tog ingen skada av det. En vacker dag kommer jag att behöva skiljas från den och det var i väntan på dess som jag för ungefär två månader sedan tog mig en bit som jag tänker behålla. Den stod i vatten i cirka en månad, hade läst någonstans att den skulle utveckla rötter då. Det gjorde den inte och jag satte den i en kruka med vanlig blomjord. När jag tittade efter en vecka senare så var rötter på väg och idag kunde jag konstatera att luftrötterna som jag lett ner i jorden också är på väg att rota sig bra. Den ser ganska slö ut men lär ta sig bra efterhand.

The mother of monsters


Originalet som snart försvinner från mitt rum, jämför storleken med en 33 cl flaska finöl.

Längst till vänster på första bilden i detta inlägg står Avokadon. Den är ett drygt år gammal, men har inte utvecklats ett dugg det sista halvåret. Den är nästan en meter hög från krukkanten och bladen är som synes gröna och friska om än något pappersartade. För att främja lite tillväxt så har den fått en större kruka.

Jag åker hem till Småland på tisdag. Kommer vara borta ett tag men tror att jag har en jättebra lösning på hur växterna ska få vatten. De stora som Monstera och Dracaena lär klara sig ganska bra utan bevattning under några veckor och de mindre har jag tänkt sätta ut i mitt korridorskök. Den som vill får hjälpa till att se till dem och får som belöning komma på fest hos mig, vi kan kalla den för Joppes Gröna Sexa och det kommer att bli en trevlig tillställning.

KOMMENTARER:

  • em säger:
    2006-06-08 | 22:57:12

    jag kommer till uppsala på fredag kväll. kanske vill jag ha monsteran, den skulle göra sig, och det dröjer så länge annars. men jag ska vara på tallkrogen på lördag morgon, så det är på fredag kväll i så fall...

  • em säger:
    2006-06-12 | 09:42:49

    det bidde ingen monstera, den får väl stå där den står så länge, jag är övertygad om att den mår nog så bra där. hej!

Kommentera inlägget här: