Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Tips för framgång

Kategori: Allmänt

"Att ha hand med blommor" är ett välkänt begrepp, och man träffar ofta människor, som tycks ha en sällsynt förmåga att få allt att växa och spira omkring sig. Man beundrar deras blommande fönster och frågar, hur bär de sig åt. De svarar ofta, att de gör ingenting särskilt och att de inte kan ge någon detaljerad vägledning. Men om man iakttar, hur de från dag till dag vårdar sina växter, kan man lära sig mycket. Man finner snart, att denna lyckliga hand med blommor är summan av arbete, flit, iakttagelseförmåga och kärlek till uppgiften. Medfödda anlag är en god sak, men med flit, tålamod och villighet att pröva sig fram och lära av erfarenheten kan man nå långt.

Vilken text! Det är inte undertecknad som har författat ovanstående rader, utan de återfinns i boken Blommor i kruka och vas. Jag tycker att texten är så välformulerad att jag valde att citera nästan halva förordet. Många i min omgivning tycks förundrade över mitt intresse och kunnande, men det är inte så svårt. Framförallt vikten av "kärlek till uppgiften" känns träffande. Medfödda anlag har jag definitivt, men jag vill lägga till en sak. Litteratur! Internet i all ära men någon bok tryckt på hederligt papper som avhandlar blommornas abc rekommenderar jag den som vill lyckas på fönsterbrädan. Jag har ett antal som jag fått från samma håll som de medfödda anlagen, men dessa böcker tycks vara lätta att hitta på antikvariat så ge dig ut och leta.


Följande kan hittas i min bokhylla:

Blommor i kruka och vas

Blommor i Kruka och Vas av Gunilla Bayard, 7:e upplagan, 1967. Som sagt, det räcker att läsa inledningen av förordet för att förstå att detta är en trevlig bok. Fotografier i svartvitt. Det är egentligen en kursbok för florister.


Blommor Hemma


Blommor Hemma
av Lena och Folke Lindholm, 1955, "en praktisk handbok som hjälper Er att lyckas med krukväxterna", beskriver 200 olika växter med illustrationer i svartvitt. Och sist men inte minst "I band som tål fett och vatten" - Det ni!

350 krukväxter


350 krukväxter av Rob Herwig, utgiven 1977 på ICA-förlaget. Bara bilden på den holländske författaren på sidan 5 är värd i sig! 350 vanliga krukväxter, alla med färgfoto och i praktisk alfabetisk ordning. Pedagogiska bilder om placering, bevattning etc.

200 rumsväxter i färg


200 rumsväxter i färg
av G. Kromdijk. Japp, en holländare till. Andra upplagan 1974. Titeln säger det mesta. Stora likheter med föregående bok och även denna något av ett standardverk. Tyvärr ingen bild på G själv.

Den stora blomboken

Den Stora Blomboken av F. A. Novak. 1965. En bibel från Tjeckoslovakien på 600 sidor. Behandlar framförallt vildfloran och även träd och svampar. Mängder av fotografier varav ett fåtal i färg. Ett minus för den i mitt tycke något arbiträra ordningen på växterna.

Sveriges Medicinalväxter

Som ni kanske har märkt så kan jag inte låta bli att slänga in lite samhällsanalys light här då och då, nu när jag har en blogg. Den senaste boken jag fick var Sveriges Medicinalväxter, en faksimilutgåva från 1981 innehållande texter från 1800-talet av nån gammal stöt som hette "Rektor J Henriksson". Hans historia är läsvärd, men den ska jag inte dra här. En intressant sak är att på ett och samma uppslag finner man hampa, Cannabis Sativa, och tobak, Nicotiana tabacum. Tobak beskrivs som "mycket giftig" medan hampan sägs vara "något giftig". Kanske politiskt korrekt år 1890, men inte idag. Tankarna går givetvis till Uppsala Reggaefestival. Jag tycker det är kul att läsa Upsala Nya Tidning, även om det är en del blått skitsnack på ledarsidan, och jag kan inte sluta förundras över hur många Uppsalabor som orkar vara bittra och arga jämt. Är det inte Reggaefestivalen  så är det Musikens Hus eller trafiken. Gnäll, gnäll, gnäll. Gör något konstruktivt istället. Jag ska rösta på Miljöpartiet i kommunalvalet så att alla sura bilister blir ännu argare.


Det om det. Ge dina växter kärlek och läs gärna ett par böcker.

KOMMENTARER:

  • Nemi säger:
    2006-08-18 | 15:19:58

    Får jag låna? ;)
    Av nån mysko anledning är ju aaaaaaaalltid alla biblioteksböcker om växter utlånade. (Dumma tv-program om växter ;) )

  • Joppe säger:
    2006-08-18 | 15:30:24

    Ja du kan få låna om du vill :)

  • Emma Krook säger:
    2007-07-16 | 10:56:38

    Ramlade över din blogg av en slump. Har bara småläst lite och tittat runt men den verkar fantastisk!
    Kände igen citatet ovan och letade efter det i en bok jag snart läst ut, men hittar det inte. Det var nog bara inbillning. Vill i alla fall passa på att rekomendera boken; "En andra natur En trädgårdsodlares bildningsväg" av Michael Pollan. Du kanske redan har läst den, men man vet aldrig.
    Själv håller jag inte på med växter, fast har nog någon undanstoppad dröm om det. Men istället låter jag en karaktär i romanen jag skriver på ha det som sin stora passion. Har skjutit lite på att ta tag i honom, känns trögt att sätta sig in i vilka växter han kan tänkas gilla osv. Men tror jag nu hittat en bra början, som inte känns jobbig, snarare inspirerande! Din blogg.
    Tack! /Emma

  • Joppe säger:
    2007-07-16 | 16:32:10
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Hej Emma! Härlig känsla att man kan inspirera andra. Hoppas att skrivkrampen släpper. Jag har ju en utopisk passion i och med passionsblommorna, det kanske kan vara nåt :) Har ej läst boken du nämner, får ta en titt på biblioteket!

  • Rosengeranium (Parkettodlaren) säger:
    2008-03-06 | 12:55:40
    Bloggadress: http://parkettodlaren.blogspot.com/

    Boktips! Jippiii! Min favorit är annars "Håll krukväxterna friska!" av Maj-Lis Pettersson. Den skriver litet mer om allmän krukväxtvård (som jag behöver) och litet mindre om krukväxter (som jag ju inte odlar).

    År 1890 ansågs opium vara ett milt lugnande medel - så visst har synen på droger förändrats. Håller med om uppsalagnället; de som är negg är NEGG. Å andra sidan uppskattar jag hjäpsamheten och toleransen för akademiska kufar - sådant var en bristvara där jag växte upp (Stockholm).

Kommentera inlägget här: