Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Shopapalooza

Kategori: Allmänt

Nu är det påsklov och man hinner skriva lite till :)
Det senaste inlägget var skoj och uppskattat så det tar nästan emot lite att inte låta det ligga kvar först på sidan, men jag ligger efter och måste skriva! Har shoppat igen. På posten kom ett så kallat  miniväxthus tillsammans med massa fröer och annat smått och gott.


Miniv?xthus

Om det finns någon poäng i att så fröer i miniväxthus låter jag vara osagt, men för mig är det en ren utrymmesfråga - det rymmer 20 celler som man kan plantera i och tar betydligt mindre plats än 20 krukor. Man kan ju aldrig förutspå om frön kommer att gro eller inte och det är slöseri med utrymme att i fönstret ställa krukor med frön som inte gror. Markerade raderna med bokstäver som synes och gjorde ett Excel-dokument för att ha koll på vad som är var. Jag frångår tidigare principer och avslöjar att det som planterats är:

Passiflora lingularis
Passiflora maliformis
Passiflora caerulea
Passiflora subrotunda
Passiflora edulis
Passiflora subpeltata
Passiflora racemosa
Brugmansia
Malope trifida 'White Queen'
Chili
Bambu
Ricinus communis 'Gibsonii'
Timjan
Persilja
Koriander
Basilika

Akvariesand

Jag handlade 25 kg sand igår på Fyris Zoo och de har slutat sälja sand i lösvikt vilket nog var en bra idé... Jag använder alltså sanden för att blanda ut jorden med vilket framförallt behövs när man odlar suckulenter. Köpa kaktusjord är onödigt och dyrt. Någon kanske undrar hur prinsessorna har mått och en bild kommer här:

Selenicereus grandiflorus

De mår som synes bra, min hemblandade kaktusjord fungerar således. Häromdagen så fick den längsta plantan ett litet utskott. Det såg ut som nån otäck sjukdomsartad böld i början - ovan vid kaktusodling som jag är - men efter nån vecka så kunde man se att det var en förgrening som håller på att bli en ny liten "gren" eller vad man nu ska kalla det.

Tulpaner

Jag fick nyligen lite pengar från kärt håll med en explicit uppmaning att jag skulle köpa tulpaner. Först var jag tvungen att köpa en lämplig vas vilket jag ej haft då jag sällan köper snittblommor. I en liten blomsteraffär i Kvarnen så tittade jag runt igår, var nära att köpa en glasvas men precis när expediten skulle börja packa in den så fick jag syn på höga turkosa krukor, och kände direkt att den ska jag ha. Jag trodde att jag tyckte illa om turkos men det har visst gått över. En bukett tulpaner skulle jag sedan köpa på Vaksala torg men jag kunde inte säga nej när försäljaren sa "För dig kompis, två för femti...."

Strax åker jag till Ikea och köper en hylla som är tänkt att fördjupa fönsterbrädan.

KOMMENTARER:

  • em säger:
    2007-04-06 | 20:27:47
    Bloggadress: http://stillafunderingar.blogspot.com

    Mamma har ett (eller snarare flera) såna där växthus och hon tycker att det är smidigt, lätt att hålla reda på och tar lite plats.

    ey, när avgörs tävlingen?

  • Rosengeranium (Parkettodlaren) säger:
    2007-04-08 | 21:27:01
    Bloggadress: http://parkettodlaren.blogspot.com/

    Så det är på Fyris Zoo man inhandlar sand! Jag har varit på jakt efter det för att mina framtida jordmandlar ska få det trevligt kring rötterna. Bauhaus brukar sälja säckar med sandlådesand - men jag har inte lyckats ta mig dit och köpa.

    (Har för övrigt svarat på din fråga efter bästa förmåga på min egen blog. Odla.nu och tradgardsblogg.se är tipsen.)

  • lainisa säger:
    2007-04-17 | 22:18:52

    näeeeee. jag gillar dina prinsessor. sjävl har jag satt lite körsbärstomater á la för inomhus och de tittar upp ganska fint faktiskt. udnerbart vad sol kan göra. och fruktansvärt. min palm hade visst fått stå lite väl torrt i några dagar. akta värmen där uppe i norr ;)

  • Anne säger:
    2009-09-04 | 14:50:42

    Hallå

    kan jag få en beskrivning på Din kaktusjord



    Tack på förhand :)

  • Joppe säger:
    2010-03-08 | 15:52:59

    Vanlig såjord med mycket sand i. typ.

Kommentera inlägget här: