Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Lazy Sunday

Kategori: Allmänt

Tjena folks! Idag finns det tid att blogga. Det blir mycket bilder och, ursäkta Lainisa, mycket Monstera. Men vi börjar med annat. Jag petade ner ett par citronkärnor i en kruka för några veckor sedan. Jag älskar citron, har nästan alltid en i kylskåpet, även om det senare varit ganska tomt de senaste veckorna då de flesta mål har inmundigats nere på nationen. En kärna har börjat gro.

Citrus

Citron Citrus Limonia (Detta latinska namn kommer från Den stora blomboken och eftersom det med till sannolikhet gränsande visshet rör sig om en hybrid så är det nog mer korrekt att kalla den för Citrus x limon)

Chamaeropsen var spännande. Den fick en kruka, något för liten månne men jag ville inte plantera om den och ytterligare störa dess utveckling, och tog sig. Blad börjar synas i toppen av skottet.

Chamaerops

Dvärgpalm Chamaerops humilis var. cerifera

Inga blommor än på jordnöten nedan men den växer bra. Om en inte visste bättre kunde en tro att det är klöver.

Arachis hypogaea

Jag siade fel när jag gav aloen en snar dödsdom. Den har faktiskt klarat sig bra med undantag av ett blad som har däckat. Jag kan inte svara på vad det beror på. Var inne i en liten blomsteraffär på Kungsängsgatan i somras på jakt efter någon trevlig kruka och rådfrågade då om aloe eftersom den då hade fått bruna bladspetsar. Vattna max en gång i månaden fick jag till svar. Har varit ytterst restriktiv med vattnandet sen dess och bladen är gröna och fina igen. Den har fått en genomvattning för det däckade bladets skull men det har till synes inte hjälpt.

Aloe vera

Mitt försök att leda Passiflora caerulea runte en spaljé har fallit väl ut men passiflora racemosa var inte lika sugen på att bli vägledd. Den slet sig från hampasnöret och dekapiterade sig själv på kuppen.

Passiflora racemata

Nu kan du sluta läsa Lina. Jag kan inte sluta förundras över hur min Monstera växer. Det senaste bladet har magnifika flikar. Den är vuxen nu. Det skumma är att den över en natt har vridit sig 90 grader strax över den biten av stam som är ny. Kan fortfarande inte knäppa bra bilder som fångar proportionerna men här kommer några försök.

Monstera deliciosa

Bilden ovan togs innan de två översta bladen vred sig åt vänster.

Monstera deliciosa

Det senaste bladet.

Monstera deliciosa

Stammen. Utvecklingen sedan plantering börjar vid mitten på bilden. Nog ser man att stammen är tjockare längre upp.

Monstera deliciosa

Till sist även en bild på Monstera nummer två som nu är klar med rotningen och börjar växa. Förväntar mig inga underverk men som sagt, jag blir inte förvånad om den också överraskar. På sikt ska jag samplantera dem i en stor kruka.

KOMMENTARER:

  • Lainisa säger:
    2006-10-02 | 07:53:56

    Haha. Jag var tvungen å fortsätta läsa. Nu VFU på sjukhusbiblioteket, men jag återkommer senare idag med fullständig analys av dina små monster ;)

  • Lainisa säger:
    2006-10-02 | 16:45:07

    Oh. Monstrerna ser fina ut. Faktiskt. Min två är på gång, så snart är jag i kapp dig ;)

  • Pernilla säger:
    2006-10-02 | 23:06:58

    Oj vilka tuffa växter du har :) Själv lyckas man knappt hålla liv i en kaktus, så får hålla tillgodo med dina grönsaker istället

  • Nilla säger:
    2006-12-03 | 21:53:58
    Bloggadress: http://tankebubblor.blogg.se/

    Oj vilka fina växtbilder! Kul blogg du har.
    Monstrea (eller Moster Svea som jag säger ;-) är häftiga!

  • Joppe säger:
    2006-12-04 | 19:42:52

    Verkligen, men nu verkar båda monstreror ha valt vintervila för inget har hänt sen detta inlägg. Omplantering framåt tidig vår lär göra susen.

Kommentera inlägget här: