Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Do It Yourself

Kategori: Allmänt

Bambusa arundinacea

Jättebambu (?) Bambusa arundinacea

I sinom tid behöver jag ett bra stöd till mina Monsteror. Vad bättre än att odla stöd själv? Bland det som följde med paketet från Jungleseeds följde frön av Bambusa arundinacea, en av de bambuarter som kan bli 40 meter höga.  Faktiskt inte den huvudsakliga anledningen till att jag nämnde hybris i inlägget om beställningen, men helt klart en kandidat. I en blå hink som jag lånat från korridoren under (tack för tipset Scaro) finns nu en kruka där bambufröna börjat gro. Jag antar att trivialnamnet är Jättebambu, i katalogen från Jungleseeds heter den Giant bamboo, men det verkar finnas andra arter som kallas jättebambu på svenska. På den ohyggligt informationsrika sidan American Bamboo Society finner jag att B arundinacea nu heter B bambos. Det är möjligt att de inte kan växa sig tillräckligt starka för att fungera som stöd med tanke på takhöjden men det blir spännande att se. Ett alternativ kan ju faktiskt vara att samplantera bambu och monstera. Får se hur jag gör. Bambu är för övrigt ett ganska roligt ord. Bambu.

KOMMENTARER:

  • em säger:
    2006-09-15 | 14:08:29

    bambu bambu

Kommentera inlägget här: