Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

The only way is up

Kategori: Allmänt

Ännu mera ogräs...

Det var inte bara kattmat som följde med sanden inköpt på Fyris Zoo. Hittade ett par fågelfrön också, och som av en händelse passar de in på mitt Kanarieöarna-tema. När jag sökte på internet om de fröer jag köpte på Teneriffa så visade det sig finnas massor av fågelmat som kallas för "Canary seed". På denna sida finns en bild på Canary seed som ser ut precis som det jag hittade i sanden. På bara ett par dagar så hade ett frö börjat gro också och vuxit några centimeter, men jag har fått nog av kanariskt ogräs. Och jag är inte intresserad av duvor. Så det åker nog i papperskorgen. Det är kul att surfa runt och försöka identifiera frön, åtminstone när man tror sig lyckas. Idag har jag identifierat palmfrön med Lainisa och jag tror att vi lyckades ganska bra.

En planta som definitivt hamnade i papperskorgen idag var jordnöten som säckade ihop av okänd anledning. Den verkade ha väldigt bra rotutveckling i början men något gick snett. Den hann faktiskt blomma innan den började må dåligt men tyvärr hann jag inte ta någon bild. Trots detta så är det fullt i min växthörna och vissa krukor har fått flytta upp en bit.

Physalis peruviana

Som denna Physalis som bor i en hemmagjord ampel. För ett år sedan, i lägenhet, odlade jag Physalis som växte flera meter men den här är betydligt mer försiktig. Med detta så har jag avslöjat nästan allt om mina misslyckanden. För att göra den listan komplett så kan jag säga att inga frön av Cissus, Dracaena Draco eller Kaffe har grott. Bara att försöka igen. Man kanske behöver hjälp?

Bonsai!

En bit upp på väggen bor även Chilin som jag till slut bestämde mig för att göra bonsai av. Får se hur det går.
Kommentera inlägget här: