Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Crop rotation

Kategori: Allmänt

Jag flyttar om en hel del bland växterna. Vissa växter tycker inte om att bli flyttade men med tanke på mitt rums läge så måste vissa krukor få turas om att stå i det värdefulla solljuset. De senaste veckorna har jag närmast haft en fondvägg med stadigt växande växtlighet.

Fondvägg

Nu har jag dock flyttat om igen... Chilin är skördad och stoppad i frysen. Fruktansvärt stark. Börjar tro att det rent av är nån typ av Habanero. I takt med att frukterna mognade så påbörjade den en ny livscykel med massor av nya blad och knoppar, men jag tänker inte prioritera en ny skörd då det finns annat som måste få stå i ljuset.

Arachis

Jordnöt
Arachis hypogaea

Jag nämnde tidigare att jag hade en groende jordnöt. Läste att den är "mycket intressant som krukväxt" och då var jag ju tvungen att försöka. Plantan är cirka 10 cm hög nu och än så länge ganska tvådimensionell men det kommer nog bli en fin liten buske på sikt.

Strelitzia

Strelitzia Strelitzia reginae


Sakta men säkert! Nu är den ungefär fem centimeter.

KOMMENTARER:

  • Ina säger:
    2006-07-20 | 15:12:47

    Är det okay om jag använder bilden på kalanchoën till min livejournal? Tänkte prata om edelweiss eftersom jag just sett en som gjorde mig mycket besviken, en edelweiss borde helt enkelt se ut som en kalanchoë. Ha det gott!

  • Joppe säger:
    2006-07-20 | 16:29:33

    Visst får du det. Lever din(a) än förresten?

  • Ina säger:
    2006-07-20 | 16:59:42

    Tack! Är mycket stolt över att jag överhuvudtaget fick upp en bild på min lj. Teknik är inte min starka sida... Ja, Pebb lever. Rut dog före jul någon gång, pinsamt nog och detta trots att mamma gjorde en räddande insats i oktober. Men blommor bör ju stå i fönstret och tyvärr tror jag att hela grejen med att mitt element blev allt varmare var för mycket för Rut. Pebb räddade jag undan fönstret och in i bokhyllan innan det var försent. Hon växer till och med och behöver med all säkerhet en större kruka, tänkte ta up även detta problem med mamma, som har betydligt grönare fingrar änjag. Om inte annat är det lättare att hålla till i en villaträdgård än i ett korridorskök när man planterar om växter. Måste dock fråga, är en kalanchoë samma sak som en höstglöd?

  • Joppe säger:
    2006-07-20 | 17:04:37

    Japp. Höstglöd och Våreld är väl de vanligaste namnen. Sen finns det som i de flesta andra fall otaliga hybrider men det är i grunden samma sak.

  • Joppe säger:
    2006-07-20 | 17:06:15

    K. Blossfeldiana för att vara exakt, det finns ganska många. http://en.wikipedia.org/wiki/Kalanchoe

  • Ina säger:
    2006-07-20 | 19:22:02

    Där ser man. Alltid lär man sig något nytt. Men växter är nog ändå inte något för mig. Så länge blommorna jag är barnvakt åt i sommar överlever tills ägarinnan återkommer så är jag nöjd. Helst ska väl fisken som bor i samma rum också överleva...

  • Ina säger:
    2006-07-20 | 19:25:29

    Kalanchoe arborescens - så såg Rut ut fast gul.

  • Anonym säger:
    2006-07-23 | 20:21:46

    Hej Jonis!
    Vill bara tala om att de vissna plantorna i terrakottablomlådorna vid bakstugan blommar och lever i största välmåga.... Nu har vi fyra kattungar kvar, alla kommer att få ett hem så småningom! Kram mojen

  • Joppe säger:
    2006-09-12 | 02:23:42

    Men söta KJell är ju borta! Var är han? Dying to know. Kul att blommorna lever, silverek and what not.

Kommentera inlägget här: