Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Historik II: Kanarisk invasion

Kategori: Allmänt

Innan jag återvände till Uppsala efter julen så var jag på Teneriffa, en av Kanarieöarna, utanför Afrikas västra kust. En hederlig charterresa med familjen. Teneriffa är en rolig ö. Vi bodde i Los Christianos - ett samhälle som faktiskt visar sig ha en historia till skillnad från de som byggts enkom för turister, exempelvis grannstaden Playa de las Americas  som inte är äldre än från sjuttiotalet. Anglofil som jag är så trivdes jag bra i denna av britter dominerade turistmiljö. Skönt väder och semester, men den stora behållningen från ön var naturen som är det häftigaste jag upplevt, endast utmanad av Costa Ricas regnskog. Framförallt nationalparken Teide på öns mitt dit vi körde i hyrbil, en utflykt som bjöd på pinjeskogar och fantastiska vyer. Nedan följer några bilder från resan, som så klart inte kan motsvara upplevelsen att vara där.

teide

Spaniens högsta berg, vulkanen Pico de Teide, 3717 m.ö.h.

Palmer

Vanliga syner på Teneriffa, Drakblodsträd Dracaena Draco och Kanarisk dadelpalm Phoenix Canariensis.


Opuntia

Fikonkaktus Opuntia ficus-indica framför bergskedjan Las Cañadas. Infällda bilden visar
ett exemplar av fikonkaktus med frukt som växte i Guimar på östra Teneriffa. Känns den
igen från Disney's Djungelboken?

Strelitzia

Kanske den häftigaste blomman av alla. Strelitzia (Papegojblomma) Strelitzia reginae. Vanlig
som snittblomma i Sverige, men att se den växa i vilt tillstånd var en upplevelse. Just denna
bild är dock som synes tagen på hotellet strax före avfärd.

Medan jag beskådade den vackra naturen så tänkte jag att jag ville ha med mig något hem.
Jag samlade fröer från Phoenix-palmer och efter att ha fotograferat Strelitzian ovan så
sprang jag till Netto (sic) och köpte en turistig frösamling, "Canarian seeds, varies with
season, Includes Canarian palm, Dragontree and Strelitzia". Bättre än inget tänkte jag och
väl hemma i Uppsala var det nu upplagt för att börja med årets frösådd.

KOMMENTARER:

  • Antonio säger:
    2006-11-24 | 20:33:50

    Hej,

    kom precis hem fr Gran Canaria, köpte där ett Strelitzia skott som jag hoppas ska överleva i norrland :D

    Kul sida!!

  • Joppe säger:
    2006-11-24 | 21:32:18

    Tack! Du kommer säkert lyckas, mina växer riktigt bra trots att de står i ett norrfönster.

Kommentera inlägget här: