Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Vidgade vyer

Kategori: Allmänt

Suckulenter har aldrig varit min grej men det är väl aldrig för sent att börja. Trots viss skepsis i inledningen så släpptes en kalanchoë in i mitt växtkollektiv. Och nyligen så köpte jag ju en Aloe. Det står två paradisträd i vårt korridorskök och jag vet inte vems de är. Ett exemplar mådde ganska risigt men jag pysslade om det lite och nu ser det ganska ståtlig ut. Passade på att ta en liten stickling när jag ändå var igång. Det var ungefär en månad sedan och nu har sticklingen fått lite nya rötter. Dessutom så har jag sått kaktusfrön. Köpte akvariesand igår, efter lite konsultation med en ny odlarbekant, för att blanda ut jorden med istället för att köpa dyr kaktusjord. När jag skulle hälla lite sand i en kruka så ramlade det ner en underlig sak från påsen. Jag misstänker att det är kattmat. Känns ganska komiskt. Så kan det gå när man handlar i zoobutiker.


Paradisträd och kattmat

Paradisträd Crassula ovata

KOMMENTARER:

  • Lainisa säger:
    2006-08-26 | 22:21:01

    Som nybliven mamma till paprika tycker jag allting är ganska bra nu :D Själv skulle jag aldrig få för mig att släppa in en flitiga lisa eller pelargon i mitt hem. Men suckulenter?! Ah, du har missat så mycket ;) Själv är jag iofs inte särskilt förtjust i alla kalanchoe som finns, och den enda är en livsblad som står i TVrummet. Men den har ett jäkla häfftit växtsätt, så den är ursäktad. Och nu ska jag säga gonatt till min paprika *vinka*

  • Joppe säger:
    2006-08-26 | 23:37:29

    Flitiga Lisa, usch! Pelargoner kan vara okej, men inte om man kallar dem för pellisar. En Kalanchoë kan man få känslor för när man räddat den från undergång och fått den av en trevlig person. Paprika lät jag bli i år till förmån för annat men det blir nog repris nästa vår, måste slå rekordet som ligger på en ensam frukt. Och som sagt, jag har mycket att ta igen vad gäller suckulenter.

  • Lainisa säger:
    2006-08-27 | 12:49:03

    Usch. Pellisar var nog det värsta jag har hört. En ensam paprika?! Säg itne så. Inte när jag bara har en än så länge...Men idag blommar chilisarna ganska bra, så snart blir jag nog med chilisar med :D Ah, livet är toppen, bara alla 440st lithops som ska börja gro med, sen är jag i paradiset :D

Kommentera inlägget här: