Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Bluffen är avslöjad

Kategori: Allmänt

Det har varit dramatik i fönstret. Jag hade planterat lite olika fröer i ett antal krukor och när jag i lördags samlade ganska många människor i mitt lilla rum så ville det sig inte bättre än att någon lyckades välta ut några krukor. Det blev kaos och jord överallt, men det är bara att ta nya tag. Jag återkommer med rapporter angående dessa planteringar när det börjar gro.

Vidare så fick jag idag hem frön som jag beställde från en fröfirma, eftersom jag nu konstaterat att min Kanariska frösamling  var en bluff. Okej, fröerna är säkert från Kanarieöarna, men de innehöll inget av det som utlovades på paketet. Jag är inte särskilt förvånad egentligen. Konceptet kändes ju som en ren souvenir. Eftersom jag som tidigare nämnts byggt upp lite förväntningar så beställde jag nu utöver lite annat de frösorter som nämndes, det vill säga Strelitzia, Phoenix Canariensis och Dracaena Draco. Efter att ha tittat i fröpåsarna (lite som ett barn med paket på julafton) så fick jag vatten på min kvarn för inget påminde om de kanariska ogräsfröerna. De Phoenix-frön jag plockat själv ville mest mögla bort. På den förpackning jag nu inhandlat så står det att de har grotid på 2-18 månader, så det gäller allt att ha tålamod där. Jag vet inte hur jag ska gå till väga just nu för jag tänker åka hem till Småland om nån vecka och har med tanke på hur fastighetens låssystem är beskaffat svårt att kunna få någon att vattna växterna. Såvida jag inte hinner utveckla något intrikat bevattningssystem så kanske det är bäst att vänta med ny sådd tills jag kommer tillbaka. Det kommer eventuellt bli för sent för vissa växttyper men vi får se.


Blandade fröer

Blandat Kanariskt ogräs. Men det var ganska kul ändå.

KOMMENTARER:

  • Lotta säger:
    2006-12-04 | 22:49:20

    Hej!

    Läste om dadelpalmen på din sida o kände själv igen mig hur spännande det är att få se den växa.

    Jag tog frö från färska dadlar som man kan köpa i en vanlig mataffär o efter bara ett par veckor började det att gro med hjälp av vanliga erergilampor (visserligen var det sommartid då. Bladen kom sommaren förra året o växten är nu ca 35-40 cm.
    Ett tips ifall du inte redan visste det innan.

    Mycket nöje :)

  • Joppe säger:
    2006-12-04 | 23:49:20

    Tackar, jag har fortfarande bara två blad varav det längsta är 25 cm ungefär. Har kontrollerat hur den mår under jorden och den såg fin ut så jag får hoppas att den kommer igång igen. Kör vidare på lågenergilampor, det verkar fungera ganska bra.

Kommentera inlägget här: