Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

"Blandade Kanariska Fröer" - Ett detektivarbete...

Kategori: Allmänt

Ja det var minsann upplagt för äventyr bland krukorna på fönsterbrädet. Förpackningen visade sig innehålla hundratals fröer och inte fanns det någon information om vad som var vad. Allt som fanns att gå på var det som tidigare citerats från förpackningen, nämligen "Canarian seeds, varies with season, Includes Canarian palm, Dragontree and Strelitzia". Fotot nedan visar vad som doldes i förpackningen. Linjalen är graderad i millimeter.

Fröer

Såvitt jag kunnat urskilja så hade jag i stort sju olika sorters frön. Ett av dem finns inte på bild eftersom det bara fanns ett exemplar av det och jag hade inte tillgång till kamera innan jag planterade det. Inget resultat av planteringen finns heller efter det att det helt enkelt ruttnade bort och blev festmat för några insekter som jag abrupt hade ihjäl med desinfektionsgel som jag råkade ha hemma. Fröerna av typ A - E har jag mängder av. Typ F satt tre och tre i frökapslar som jag dessvärre inte heller har på bild. Vad kunde nu dessa vara. First stop, Google bildsökning. "Dragon Tree" verkar var ett engelskt trivialnamn för Dracaena i allmänhet så det var ju inte så specifikt det heller. En bildsökning på "dragon tree seeds" gav mig en bild som bar stora likheter med frö C och då jag inte har mer att gå på så gissar jag i detta läge, med hjälp av www.rarepalmseeds.com att frö C är Dracaena Draco. "Canarian Palm" var troligen det ensamma frö som blev insektsmat. Jag hade som sagt med mig fröer från Phoenix Canariensis hem som jag plockat själv (det kanske inte är lagligt men hey, sue me). Inga andra fröer från förpackningen liknade Phoenix-fröerna, men "Canarian palm" skulle väl å andra sidan kunna vara nästan vad som helst. Strelitzians frön sitter i kapslar som frö gjorde och jag antog därför att det var var bingo där.

KOMMENTARER:

  • Erika säger:
    2008-07-07 | 13:20:18
    Bloggadress: http://plantim.se

    De Strelitziafrö jag köpt från Plantim Fröer ser lite ut som bild F, men är inte flammiga och har oranget "ludd" på ena sidan. Kanske är en annan art. Mina är fröer av Strelitzia regiana.

  • Joppe säger:
    2008-07-07 | 13:23:07
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Frö F är Ricin, det fanns inga Strelitziafröer ovan...

  • henrik säger:
    2011-10-29 | 17:01:52

    Frö d är vanligt korn

  • Joppe säger:
    2011-10-29 | 17:52:51

    Skulle inte förvåna mig ett dugg, det var ju mest lur :)

  • Lisa säger:
    2012-03-02 | 16:14:25
    Bloggadress: http://www.frokungen.se

    Hej! Vill tipsa om Frökungen.se om du ska köpa fröer i år. Titta gärna in på www.frokungen.se vi har mer än 2000 sorters frö i lager samt låga priser.

Kommentera inlägget här: