Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Tema: Suckulenter

Kategori: Allmänt

Hej! Jag har inte köpt nya kamerabatterier än, men har bestämt mig för att ta tag i bloggen genom att publicera några inlägg med olika teman för att beskriva hur läget ser ut. Först ut: Suckulenter:


Selenicereus grandiflorus

Prinsessorna( till höger på bilden ovan) har det minsann inte gått någon nöd på. De längsta skotten är cirka en halv meter nu. De är intrasslade i den gröna gardinen (som kommer föräras ett eget inlägg senare) och trivs alltså bra där de står på sin lilla hylla.

Schlumbergera truncata

Novemberkaktusen jag köpte förra året borde ju enligt namnet blomma snart men inte en tillstymmelse till knopp kan skönjas. Signaturen Manne undrade om hur man skulle gå till väga för att få den att blomma och jag beklagar Manne, jag gav nog felaktiga tips. De behöver torka ut en del och jag insåg alltför sent att hösten närmade sig på riktigt. Min får inget vatten nu och kanske den får knoppar under vintersäsongen, kanske inte. Den har hur som helst vuxit bra sen förra året.


Aloe vera


Aloen har gäckat mig en del. Jag har aldrig riktigt vetat om eller hur mycket den vuxit. Den har tappat en fyra, fem stora blad men har för den skull inte minskat i omfång. Återväxten har alltså varit god. Att den trivs, till skillnad från vad jag förutspådde, är i alla fall klart. En del saker har poppat upp i krukan. Till exempel svampar! Mysko! Tidigare i höstas så upptäckte jag två små bebis-aloe dyka upp i krukan och de ska få egna krukor snart - tror inte de har så goda chanser i skuggan av storebror.


Crassula ovata

Jag tog ju ett skott från ett paradisträd för länge sen. Då det verkade må bra så tog jag två till. De tre små skotten växte långsamt till en början men de senaste månaderna så har de tagit fart. Ingen spännande växt men det är kul att experimentera och testa förökning. 

Sansevieria trifasciata

Svärmors tunga Sansevieria trifasciata

Slutligen en nykomling. Jag köpte en sansevieria på ICA. Den är ungefär 25 centimeter hög och kostade lika många kronor.

KOMMENTARER:

  • majda säger:
    2007-11-06 | 22:50:00
    Bloggadress: http://emmell.blogg.se

    Älskar din blogg! Fortsätt som du gör. Det kommer gå bra! Läs gärna min blogg.. hoppas du gillar den.. lämna gärna en kommentar. feedback är roligt!

  • Rosengeranium säger:
    2007-11-07 | 12:07:00
    Bloggadress: http://parkettodlaren.blogspot.com/

    Du lyckas bättre än vad jag gör just nu. Håller på att ha ihjäl min andra omgång försådder :-(

  • David säger:
    2007-11-08 | 16:21:14
    Bloggadress: http://meningenmedlivet.blogg.se

    Miss u to! Kommer förhoppningsvis förbi uppsala i början och/eller i mitten på december!

  • Manne säger:
    2007-11-08 | 16:48:52

    Jag har inte heller fått knoppar på novemberkaktusen. Fast jag vet inte om det är en novemberkaktus. visst finns det väl en likadan som heter påskkaktus? jag utgå att det är en sån. kanske ska man börja missunna den nu då och få blommor till påsk.

  • Anonym säger:
    2007-11-08 | 19:53:57

    Mina novemberkaktusar är också påskkaktusar, blommar rikligt 2 ggr om året(hybrid?). Svält den nu tills knopparna kommer, börja vattna försiktigt, låt den blomma med riklig vattning. När den blommat över, gödselvattna och låt den sen gå i vila igen....
    Julkaktusen har annorlunda blad, den står på torka just nu, jag väntar på knoppar i mitten av december...
    Joppes mamma

  • Manne säger:
    2007-11-09 | 19:02:15

    Tack tack!
    ska den stå ljust under svälten? just nu står den liksom lite halvljust.
    Tror att den kanske är lite ung för blomning än. Tog små skott i våras som tog sig fint. Men kanske vill den inte riktigt än.

  • Mikaela säger:
    2007-11-12 | 23:38:47
    Bloggadress: http://stalkamig.blogg.se

    Gillar din blogg, började läsa från början, men det finns ju faktiskt en gräns för hur mycket man orkar läsa om växter i ett sträck. Kommer förmodligen fortsätta läsa senare dock...
    Har själv en blygsam samling, ännu rätt så små, växter i mitt fönster som jag planterat av kärnor från diverse frukter. Kul att experimentera med, problemet är bara att jag nu inte kan minnas vad som finns i vilken kruka! Ack, vi får väl se hur det utvecklar sig!

  • Joppe säger:
    2007-11-14 | 04:20:01
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Tack alla! David, ser fram emot det, Luccekap.? Högst eventuellt lunch med s-n....
    Mamma och Manne, ni borde ju ha en egen diskussion om kaktusarna ;) Mikaela, tackar väldigt för uppskattningen, ska spana på din blogg så fort jag hinner... Love y?all.

  • Ida säger:
    2007-11-15 | 11:04:02
    Bloggadress: http://idasdagar.blogspot.com/

    Du skriver om blommor - coolt! :)

    Jaa vi hade tentafest, men du var inte i skolan så budskapet kunde inte komma fram till dig tyvärr. Du är ju inte särskilt ofta på lektionerna du... Ha det fint!
    /Ida

  • Arvid säger:
    2007-11-29 | 19:32:17

    Tjenare.

    Jag tänkte bara säga det att Ripley har skjutit skott - två gröna strålar spirar rakt upp ur jorden.

  • Joppe säger:
    2007-12-07 | 11:55:34
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Ida: Nej jag skulle ju bara läsa en delkurs med er. Men ni verkar trevliga ;)

    Arvid: Tufft, Ripleys avkomma har inte kommit så långt men själva växten mår prima.

Kommentera inlägget här: