Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Prinsessor, spindlar och glömda låneböcker

Kategori: Allmänt

Selenicereus grandiflorus
Selenicereus grandiflorus

Prinsessorna
har fått ta över bästa solhörnan och de växer som bara den. Nu när de börjar bli större (vilket bland annat innebär att man kan få taggar i fingrarna när man petar på dem, dags att köpa handskar?) så blir jag nästan rädd att jag ska felvattna och ha ihjäl dem. Men som jag varit inne på tidigare så kommer de nog klara sig bra eftersom jag bryr mig om dem. Mer oroväckande är att de längst ut på skotten har en diameter som är flera gånger större än vid roten så de måste ha stöd. Det första skottet är redan över fyra tum. På bilden ser man att den äldsta och således största plantan får ännu fler nya skott.


Gardenia augusta

Sista bilden av spindeln som efter några dagars tillvaro i Gardenian - där jag såg den fånga sorgmyggor, en sann fröjd för ögat - nu är spårlöst försvunnen. Med hjälp av mitt exemplar av Vad jag finner på åker och äng från 1968 (som jag lånade på biblioteket på Bureskolan i Burseryd när jag var liten och som skulle ha återlämnats den fjärde september 1989) och lite Google bildsök så har jag kommit fram till att spindeln var en Tetragnatha extensa. En spindelbok står dock fortfarande på inköpslistan. Gardenian i sig mår toppen, den har också pole position i solen fast på en hylla ovanför prinsessorna.

KOMMENTARER:

  • Petter säger:
    2007-05-09 | 07:23:42

    Vad jag finner på åker och äng är en tokbra bok, liksom de övriga i den serien. Men erkänn, det hade varit lite häftigt att bege sig till skolan, om den ens står kvar, och bekänna. Risken är ju förstås att en nitisk bibliotekarie skriver ut 18 år av böter och det hade ju varit... lite tråkigt.

  • Joppe säger:
    2007-05-09 | 16:26:46
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se

    Haha, ja det vore kul. På länken till skolan i inlägget så står det ju att den fyller femtio år år 2009. Vore väl lägligt att åka dit till jubileét, nästan exakt 20 år efter att jag lånade boken :)

  • Tinnitussan säger:
    2007-05-11 | 01:19:16
    Bloggadress: http://tinnitussans.blogspot.com

    åååå, det var en söt liten spindel.

    Kul att du gillar krukväxter. Ska försöka plantera lite basilikor inom kort :-)

  • lainisa säger:
    2007-05-19 | 22:58:13

    tjena hejsan!
    Det sägs att tjockleken på kaktusen avgörs av ljuset. Har den fått för dåligt med ljus har den varit tvungen att sträcka på sig för att nå fram till ljuset = skrangliga kroppar. Det gäller iofs alla plantor, men blir extra tydligt på kaktusar. Pojkvännen här har en som är tjock, smal, tjock, smal och ser helt tokig ut =)

Kommentera inlägget här: