Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Lite annan färg än grönt.

Kategori: Allmänt

Jag var på ICA och handlade imorse och de sålde Gardenior, stora och fina och med knoppar såklart. Jag ville handla men nej - det tar säkert många år innan min blir stor och fin, men det ska den banne mig bli en dag och så länge den växer så hoppas jag på den.

Gardenia augusta

Däremot så köpte jag en Novemberkaktus. Den ser lite fånig ut, hårt tuktad, och visst är den ynklig jämfört med de stora bladkaktusarna hemma på landet, men den har massa knoppar och jag kände att det är dags för lite blommor nu för det lär ingen annan växt bjuda på än på ett tag. Jag hoppas att jag kan få den att leva vidare sedan också, men det kan vara lite knepigt med färdigköpta plantor som är hårt drivna för att gå ut i butik. Eftersom november börjar om två veckor så ligger denna växt åtminstone rätt i sin rytm. Just nu får den bo i den blå hinken, och den kan nog trivas där på sikt, då den om den växer vidare senare får ett hängande växtsätt då den blir större. Vidare ska man inte flytta runt dem då de har knoppar för då kan de falla av och det vore ju synd.

Schlumbergera truncata

Novemberkaktus Schlumbergera truncata

Leopardfläckarna på de nedre bladen är högst troligen kalk. Ska putsa till dem lite.

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2006-10-17 | 10:38:30
    Bloggadress: http://www.olododo.blogg.se

    Fina blommor!

  • Joppe säger:
    2006-10-17 | 10:53:11
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se

    Tack okända människa. Dessvärre är jag inte så förtjust i reklamsidor.

  • Lainisa säger:
    2006-10-18 | 09:47:54

    Den ÄR hårt tuktad den dära "kaktusen". Strongt av dig att ändå vilja ha blommor, jag försöker få allt det gröna här att överleva, och har ett jädrans sjå. Pust! Men vacker färg, det har den allt den dära novemberflickan!

  • Joppe säger:
    2006-10-18 | 09:50:00
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se

    Men gissa vad som hände idag! En blomma på en annan växt, inlägg kommer när kamerabatterierna är laddade.

Kommentera inlägget här: