Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Back to attack

Kategori: Allmänt

Det var min bloggs tur att bli uppmärksammad på en annan blogg och det känns ju lite pinsamt att jag inte uppdaterat på länge om nu någon skulle hitta dit därifrån. Så välkommen, och ursäkta att det inte hänt nåt på ett tag. Jag har ju varit bortrest och sen jag kom tillbaks så har vädret varit ganska trist och då händer här inte så mycket i fönstret. En del hade dock hänt när jag var borta och här kommer lite nyheter! Åter tack för vattningen Em.


Minidrivhus

Det första som jag lade märket till (förutom att allt mådde bra) var att det fanns plantor i drivhuset som vuxit sig större än det fanns utrymme för. Ovan från vänster till höger ses vindruva, physalis och paprika. Alla nu omskolade även om det åter igen kanske är lite för sent...


Selenicereus grandiflorus

Prinsessornas uppväxt är fortfarande en fröjd att följa. Skotten har poppat fram som popcorn.


Alocasia amazonica

Det här var kul, alocasian passade visst på att blomma när jag var bortrest. Det var ju typiskt, det blommar ju inte så ofta här och jag trodde inte att just alocasian skulle må så bra att den ville blomma. Får hoppas att den upprepar det.


Phoenix canariensis

Nu går det lite snabbare, blad nummer sex på phoenixen tittar fram, jag hann inte ens med att nummer fem kom.


Gullranka

Ovan en bild på gullrankan. Jag har nog inte skrivit något om den sen jag köpte den. Kortfattat så mådde den ganska dåligt i början. Den tappade massa blad och jag konstaterade att krukan den stod i var på tok för liten och dessutom opraktisk då det var en ampel med hål i botten så det var ett jätteprojekt att vattna utan att stänka vatten på andra ställen. I affären sa de att det räckte att duscha den ofta men det gick sådär. Efter omplantering så fick den leva i skymundan bakom dracaenan och vips så var den på gång igen. Hängde upp den i gardinstången och nu mår den kalasbra.

Gardinstången ja, att jag inte kommit på tidigare att jag kan skapa en grön levande gardin. Någon variant i tyg lär jag aldrig sätta upp där. Projekt Grön Gardin kräver slingrande växter och passiflororna kan komma väl till pass. Tre varianter - edulis, subpeltata och subrotunda - är samplanterade i den stora blå kruka som förra året huserade
massor av p edulis. Tanken är att de ska få växa uppåt via lite snören och så småningom nå gardinstången:


Passiflora

Slutligen så ljög jag lite innan, allt mådde inte bra.. Kryddorna var ganska risiga, men det är lätt att så nytt och de var på dekis redan innan jag åkte, efter sin flytt från köket. Bara timjan är kvar:


Thymus vulgaris

KOMMENTARER:

  • Johanna säger:
    2007-07-11 | 15:04:18
    Bloggadress: http://beatniks.bloggagratis.se

    ah. bra att du ägnade bloggen lite tid och visade upp all härlig grönska. har drivit upp precis samma sorts kaktus som du, och det blir helt tokigt mycket tillslut - jättekul men jobbigt när man måste flytta på krukan och det hänger små kaktusfingrar överallt... Jag är så osmaklig så jag har tygblommor på min gardinstång ;)

  • Rosengeranium säger:
    2007-07-11 | 19:45:24
    Bloggadress: http://parkettodlaren.blogspot.com/

    Grön gardin! Att jag inte tänkt på det! Om jag nu bara kunde få tag på ullukoutsäde så skulle den bli ätlig också....

  • Anonym säger:
    2007-07-11 | 20:39:35

    Vilken grönska! Du hade helt rätt med passifloran, den trivs bättre i syd/västfönstret än i norr. Nu ska jag flytta den andra också... Har inhandlat ruccola-dill o ekbladssalladsfrö för sådd nr 2.
    Kryddlandet är rensat idag och de sista perennerna bortflyttade. De blev en hel ö med blandat stormhatt och riddarsporre. Gröna hälsningar Bolet

  • Joppe säger:
    2007-07-11 | 21:32:22
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Sådär, nu har jag beställt lite klängväxter från Impecta. Tack för kommentarerna, jag har länkat till er med.

  • Marika säger:
    2007-07-12 | 06:33:03
    Bloggadress: http://odlingspyssel.blogg.se

    Ja, tack för tipset, det kommer jag prova nästa år. Tänkte att det skulle funka utan men vi har ju sett resultatet :)

Kommentera inlägget här: