Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Återkomst med dåliga nyheter först.

Kategori: Allmänt

Hej igen! Fritiden har gått till allmänt kulturutövande och dokumentationen här har hamnat på efterkälken. Vidare så har det ju varit en grå och trist sommar och höst så värst mycket har inte hänt men en del finns att berätta! Det här inlägget kommer mest handla om växter som inte mår så bra, så har jag det avklarat...

gardenia augusta

Gardenian var inte helt död. Efter en kraftig beskärning så har nya små blad dykt upp och det lär ta ett tag innan den blir lika fin som förut men jag börjar bli bättre på tålamod. En anledning till gardenian och övriga växters missnöje lär vara att jag inte haft tillgång till avhärdat vatten under en ganska lång period. Jag har ju med framgång använt kondensvatten från en torktumlare till de växter som inte tål kalk och när den gick sönder så stod jag med skägget i brevlådan. Detta gjorde även att jag inte kunde ge växterna de i våra centraluppvärmda hus så välbehövliga sprayduscharna - Kalkfläckar på bladen vill jag inte ha. Nu har vi äntligen fått en ny torktumlare som man kan ta vatten ifrån. Om det var ljus- eller duschbrist som orsakade följande missöde låter jag vara osagt:

Strelitzia reginae

Jag satt vid datorn en kväll och hörde ett mystiskt ljud från fönsterhörnan. Jag vände mig om och såg direkt vad som hänt, det längsta bladet på den största strelitzian hade knäckts av. Sorgligt. Ursprungligen hade jag ju tre strelitziaplantor i en kruka och alla mådde utmärkt och växte fint. Jag planterade om dem för att kunna ge bort en planta och så här i efterhand så var det  ingen bra idé för de har knappt växt sen dess. Strelitzia har känsliga rötter och jag skulle nog ha väntat lite längre innan jag störde dem. Bara att hoppas att de kan komma igen, en ny omplantering skulle knappeligen göra saken bättre.

Andra växter som haft det tungt är cissus och den lilla murgrönan. Så kallade "lättskötta" växter. Det fick bli komposten för dem. Jag förstår folk som har ihjäl sina krukväxter, även de som är relativt kravlösa kräver en viss omsorg och nämnda inköp negligerades tyvärr en del. Jag hade placerat dem på ställen som var lite svåra att komma åt (då jag inte längre har någon vattenkanna hemma, måste såklart införskaffas!) och detsamma gällde calathean som jag ostrategiskt placerat bakom två stora krukor. Den tror jag dock kommer återhämta sig. Jag har rensat bort en massa vissna blad och de gula blad som syns nedan ska bort de med:

Calathea louisae

Sådärja, nu är lite dåliga nyheter publicerade, återkommer med de goda!

KOMMENTARER:

  • Lainisa säger:
    2007-10-10 | 07:12:23

    ujujuj. Som det har gått! Men det verkar ju ganska ok trots allt. Mina stackars växter får stå ut med vanligt kranvatten, och när jag läser inlägget inser jag att det är skönt att slippa stå med skägget i brevlådan ;-)

Kommentera inlägget här: