Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Rimliga förväntningar

Kategori: Allmänt

Jag tar mig en hel del vatten över huvudet. Försöker odla blommor som vid frösådd dröjer många år innan de blommar och dessutom inte lär trivas i mitt ständigt varma och tämligen solfattiga rum. För att inte nämna platsbristen. I slutänden så är det viktiga inte att få blommor  - i så fall hade jag köpt färdiga sådana - utan glädjen i att sköta om och se plantorna utvecklas. Utsikten att få Strelitzia och Passiflora att blomma om de får stå här jämt lär vara lika med noll. De är vackra som gröna växter också, och det har varit målet hela året: Projekt Djungel, att fylla rummet med grönska. Det har ju gått bra så här långt och begränsingarna är mest ekonomiska. Gardenia är ännu ett hopplöst försök. Inte så värst svårodlad egentligen, men den är kalkskyende och Uppsala har väldigt hårt vatten. Därför har jag låtit bli i flera år trots önskningar då det är en vacker blomma. Det som får mig att våga är inte min allmänna hybris utan det faktum att jag i närheten av mitt rum har en torktumlare med manuell tömning av kondensvatten. Detta vatten är nämligen delvis avkalkat. Det är även lätt att samla regnvatten när det öser ner utanför mitt fönster. Så regn är välkommet.


Gardenia augusta

Den har vuxit en del sedan förra bilden och fått några nya blad, men det går fortfarande långsamt.

KOMMENTARER:

  • Lainisa säger:
    2006-09-15 | 12:51:20

    Den dära Gardenian verkar gå tokigt långsamt. Men så länge den faktiskt växer är väl det ok ;) Mätte min chiliplanta idag. Den måter numera 115cm över hink-kanten. Det gör nåstan 25cm sedan jag mätte den sist. Den har höjd 75cm på påsen...

  • Joppe säger:
    2006-09-15 | 13:33:07

    Japp.. Det är väl bara att acceptera att inte allt växer fort. Snart kommer ett nytt inlägg om något som kan växa väldigt fort ;)

    Min Chili ska inte få bli högre än 20 cm. Den gör sig som bonsai.

  • Lainisa säger:
    2006-09-16 | 12:13:40

    Mina chilifrukter blir ca: 15cm långa och 3-4cm tjocka. De hade inte gjort sig på en bonsai...

Kommentera inlägget här: