Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Hemkomster och inkomster

Kategori: Allmänt

Jag och min syster satt och slökollade på tv för några timmar sen. Av alldeles för många kanaler så blev det tv4 och Ordjakten. Ett sånt där program vars tittare man har fördomar om, hur kan man sitta och se på sånt skräp. Syrran skickade hur som helst ett sms och strax ringde de upp. Hon vågade inte prata så jag fick vara med i tv och svara på en buslätt fråga. Vips så var vi 3000 kronor rikare. Så kan det gå.

Jag är hemma i Småland nu. I fredags fyllde jag år och syrran var på besök i Uppsala. I lördags åkte vi neråt via Motala där vi hämtade upp ett par trötta morbröder som cyklat Vätternrundan för att köra till Lidhult via Halmstad. Ska vara borta i nästan två veckor till. En kompis ska komma och vattna mina växter några gånger under tiden så de ska säkert klara sig.

Jag använde några timmar av min födelsedag till att promenera runt i Botaniska Trädgården i Uppsala. Tropiska växthuset var ganska trevligt men inte alls i klass med Edvards. Om man ska gå dit så gör man nog bäst i att vänta tills jättenäckrosen blommar, som det är nu så finns det inte så mycket att bli förundrad över - fast de ansvariga menar att man helst bör gå med en guide, det kanske blir mer spännande då. Det är inte så turistvänligt nämligen, det fanns förvisso små skyltar med latinska namn på växterna men man fick vrida och vända för att kunna läsa på dem. Men botan i övrigt är fint, kaktussamlingen i Linneanum (som har gratis inträde) är riktigt trevlig, om man gillar kaktusar alltså.

En växt som jag förälskade mig i Edvards växthus var Påfågelsblad, Calathea makoyana. Jag tror att den kan finnas på Blomsterlandet eller liknande större affärer, men jag har inte hittat någon. Idag var jag på Hemköp i Ljungby och där fann jag en fin Calathea för blott 35 kronor. Den är minst lika vacker som makoyanan med sin djupgröna färg och sammetslena blad. Efter lite Google-sök så verkar den heta Calathea louisae, trivialnamn
okänt.
 
Calathea louisae

Calathea louisae

KOMMENTARER:

  • Wellbrandt säger:
    2007-06-19 | 13:40:51

    Tjena Joppe väldigt intressant sida du har. Har nu beställt olika frö sorter och ett minidrivhus från impecta. Har sått Strelitzia reginae,Washingtonia filifera, Chamaerops humilis och Trachycarpus fortunei. Har följt impectas anvisningar. vattnade nu igenom jorden efter att jag stoppade ner mina frön. Ska jag vattna igenom jorden varje gång tills vattnet rinner igenom eller räcker det att jag fuktar jordens yta? Ska jorden vara konstant fuktig?
    / Mvh Wellbrandt

  • Joppe säger:
    2007-06-20 | 18:19:13

    Hej! Tack så mycket. Om jorden i drivhuset är genomfuktad så ska du inte behöva vattna mer på ett par veckor. Det bör imma igen på insidan av locket, om det inte gör det så kan det vara läge att vattna underifrån enligt instruktionerna som följde med. Om du inte använder hela drivhuset så kanske det inte immar så mycket, då kan du sätta in ett kärl med vatten så att det hålls jämnt fuktigt. Strelitzia och palmer har jag grott i vanliga krukor, försök både i drivhus och kruka om du har plats! Och ha tålamod :)

  • em säger:
    2007-06-21 | 11:14:35
    Bloggadress: http://fyrisbiografen.blogspot.com

    Allt verkade må bra! Monsteran fick lite vatten i alla fall, den var torr rätt så långt ner i jorden. (heh, jag kanske skulle passa på att känna efter hur min egen mår någon gång...) Det enda som var aningen ledset var kryddorna, men de är ju som de är. Jag kände mig lite som en inbrottstjuv och passade på att låna en och annan skiva!

  • Joppe säger:
    2007-06-21 | 11:53:36

    Tack em! Kryddorna har vart lite risiga sem jag flyttade dem från köket. Du får gärna ta dem och laga mat av. Låna på :D

  • Johanna säger:
    2007-06-26 | 20:27:14
    Bloggadress: http://beatniks.bloggagratis.se

    Nu tror jag att jag läst alla dina monsterainlägg ;) Funderar allvarligt på att flytta till hus, slå ut golvet på övervåningen och bygga takfönster bara för att kunna ha en som är flera meter hög. Hm, jag kanske bara skulle skaffa mig ett torn... Än så länge har jag ingen egen men har full span på min inneboendes monstera som har ett skott på g. Men hennes är inte så stor i sig själv än. Har en annan i min bekantskapskrets också som är monsteraägare som jag också kanske kan snatta av. Det är ju roligast när man kan få och byta växter med varandra, de får liksom lite mer historia då.

  • Joppe säger:
    2007-06-27 | 23:15:31

    Hör av dig när du skaffar ett torn så kanske jag kan hyra en kvadratmeter, eller några kubikmeter snarare. Vi får väl styra upp nån växtbytardag i Uppsala lite senare.

Kommentera inlägget här: