Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Absentia solis

Kategori: Allmänt

Absentia solis

Hinc illæ lacrymæ

 

Som Linné skrev i Iter Lapponicum. Det betyder "Solens frånvaro. Därav dessa tårar". Nu gråter jag inte men det är tråkigt utan sol när jag vill att det ska växa snabbt, den behövs i mitt nordöstliga läge. Vissa växter utvecklar sig bra ändå som exempelvis Gardenian. Den senaste bilden gav ju ingen bild av hur hela växten ser ut. Den har vuxit väldigt bra om man jämför med hur den såg ut i februari och är nu 30 cm hög:

 

gardenia augusta

Som beräknat så fick Passiflora subrotunda bra fart efter beskärningen, efter ett par dagar så fanns det fler nya skott än vad man kunde räkna! Nedan syns det som sitter längst upp:


Passiflora subrotunda
 

Den kvarvarande avokadon fick sig också en beskärning och kanske grenar sig ännu mer:

 

Persea americana

Jag hoppas och tror fortfarande att det blir mer sommarväder och har sänt efter fröer igen. Jag har hittills inte agerat enligt planen beskriven i inlägget Postapokalyptisk planering och jag erkänner att inlägget ganska mycket var ett resultat av en lust att skriva, men nu har jag beställt nya kaffebönor tillsammans med annat som misslyckats:


Kaffe, Coffea arabica
Cissus, Cissus antarctica
Dracaena Draco
Dvärgpalm, Chamaerops humilis 

Ytterligare ett par palmsorter blev det: 


Solitärpalm
, Ptychosperma elegans

Bambupalm, Chamaedorea seifrizii 


Och några fler klängväxter:

 

Ametistranka, Hardenbergia comptonia

Doftranka, Stephanotis floribunda

Blåklocketräd, Sollya heterophylla

Korallranka, Kennedia rubicunda

Flamingonäbb, Clianthus formosus

Klänglilja, Gloriosa superba

 

Slutligen lite gott och blandat:

 

Hängsparris, Asparagus densiflora 'Sprengeri'

Fjäderkalla, Philodendron bipinnatifidum

Barbadin, Passiflora quadrangularis

De resandes träd, Ravenala madagascariensis

KOMMENTARER:

  • Rosengeranium säger:
    2007-07-26 | 20:25:15
    Bloggadress: http://parkettodlaren.blogspot.com/

    Bara sexton sorter! Du visar prov på imponerande självkontroll :-)

  • Joppe säger:
    2007-07-27 | 21:46:55
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Jag tror inte att jag har plats till mer! Men jag anar en viss ironi och det är ju så att alla fröer inte gror och av de som gror så är det ju inte allt som trivs så det är en gardering helt enkelt ;)

  • mojen säger:
    2007-08-01 | 11:58:55

    Får du fram någon planta med vita(ljusa) blommor, som tål att stå ute, så är jag intresserad till min månskensrabatt/Mojen

  • majda säger:
    2007-11-06 | 23:04:20
    Bloggadress: http://emmell.blogg.se

    hehe. i get it. men du kan kika in då & då. brukar skriva om mycket annat än bara mode & smink :P

Kommentera inlägget här: