Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Äventyr på krukjakt

Kategori: Allmänt

Idag var jag med om ett äventyr! Efter sovande nattjobb så vandrade jag runt på stan och jag hade bestämt mig för att utnyttja min bussbiljett till att resa vidare till Blomsterlandet för att köpa krukor och titta runt lite. Jag anser mig ha ganska god Uppsaliensisk lokalkännedom men det visade sig att jag inte hade en aning om var Blomsterlandet låg. Jag hoppade på Åttans buss som jag aldrig rest med förut. När vi kom fram till den hållplats som såg ut att ligga närmast Blomsterlandet på kartan så fann jag mig mitt i skogen! Jag vandrade fem minuter längs Vårdsätravägen och kom fram till målet.

Affären var inte särskilt spännande, det hade inte varit värt en bussresa endast för att titta runt. Mitt försök att fröså murgröna gick åt skogen så jag köpte tre plantor av till synes två olika slag. Jag har provat att så Cissus igen men köpte en planta för säkerhets skull. Lätt optimistiskt så såg jag till att köpa en annan typ av cissus, nämligen kungscissus, ifall att sådden skulle ta sig. Jag letade även efter nån typ av korg eller låda att hänga på väggen och hittade en vit i trä med tre fack som är skyddade av plast. Perfekt!
.

Flower box

Det brukar vara bra att plantera om nyköpta växter. Cissusen var frodig så jag delade den och satte i två krukor. De två murgrönorna som var likadana samplanterade jag däremot innan det var dags för fotosejour på golvet:
.
Cissus rhombifolia et Hedera helix

.

Hittade jag några krukor då? Jodå, ungefär vad jag sökte. Lerkrukor, 3 stycken för 99 spänn. Inte supersnygga men funktionella och den naturliga färgen brukar smälta in bra. Stoppade i den nu halvmeterhöga aloen i den ena för en bild av storleken:

Blomsterlandet

.
Lite dyrare och lite snyggare krukor hittade jag i butiken Kajsa Johanna på S:t Eriks Gränd ett stenkast från mig. Den gröna huserar citronplantorna och den blommiga krukan är hem åt Cambriaorkidén:

Kajsa Johanna

KOMMENTARER:

  • Emilianalbertine säger:
    2010-09-17 | 07:56:46
    Bloggadress: http://emilianalbertine.3steps.com

    really enjoyed the site even learnt a few things on the way, keep up the good work.

Kommentera inlägget här: