Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Jag vill och jag kan.

Kategori: Allmänt

"Med min tur så kanske det bara blir bättre" skrev jag i ett tidigare inlägg. Dags att sluta vara ödmjuk! Passifloran som jag oavsiktligt stympade blev bättre. Läste om citatet som inleder inlägget "Tips för framgång" och det är ju precis av skälen som nämns där som jag lyckas. Det handlar inte om tur. Visserligen en slump denna gång, men ändå. Klängväxter brukar inte vilja grena sig i första taget men sen jag toppade caerulean så blev en ranka till tre. Två av dem syns nedan.


Passiflora caerulea

Vid min systematiska genomgång (Jesus vad seriöst det låter) av växterna häromdagen så såg jag faktiskt att mina gamla Passiflora Edulis har grenat sig. Det är sex olika plantor som står i samma kruka så det är frodigt värre. Har aldrig brytt mig om att räkna hur många rankor det finns men det var alltså mer än sex. De är alla över ett år gamla och har blivit nedskurna en gång. Bild nedan visar en av förgreningarna.

Passiflora edulis

Slutligen så började det hända saker bland den nyplanterade Passiflora alata, men det tog inte lång tid innan jag kunde konstatera att det var ogräs det med. Jädra Fyris Zoo.

Kommentera inlägget här: