Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Ingen höst i sikte

Kategori: Allmänt

Lainisa tycker att jag nämner för sällan när jag misslyckas med saker. Visst är det inget jag skriker ut, men det har ju faktiskt gått bra med nästan allt. I vissa fall så visar det sig först efter en tid om man lyckats eller ej. Kaffebönorna jag sådde kanske hade grott om jag låtit dem stå någon månad till, men jag behövde ha krukan till något som växte fort. Dracofröna försvann. Ja det är sant, det fanns inget utom jord i den krukan när jag tittade efter. Jag trodde allt hopp var ute för plantorna av Passiflora caerulea men det visade ju sig att så inte var fallet. Sen så erkänner jag att en av  anledningarna till att jag sällan skriver upp allt jag sår här är att det tar emot att skriva att det gick åt skogen.

Passiflora caerulea

Jag är glad att jag hade fel gällande caeruleorna, och jag hann knappt posta inlägget där jag efterfrågade karaktärsblad innan det började hända saker. Bladet ovan har ju bara tre flikar men jag kan avslöja att det faktiskt kommer ett med fem också. Då kommer den alltså att börja likna teckningen till höger.

Selenicereus grandiflorus

Nattens drottning Selenicereus grandiflorus

Att jag sått kaktusfrön skrev jag tidigare. Det var ingenting annat än nattens drottning, den ädlaste av kaktusar. Den centimeterstora lilla saken på bilden ovan ser ju inte ut som en kaktus men Lainisa hittade en bild på små drottningar som liknar min. Först trodde jag att det var ännu mera ogräs. Jag sådde flera frön och jag såg precis att ett till har grott. Nattens drottning blommar, om den alls blommar, först efter ett tiotal år. Efter att ha namngett en växt och brutit mot regeln att inte göra det så kan jag inte låta bli att kalla de små plantorna för prinsessor. Kaktus från frö och kaktus överhuvudtaget är ytterligare en liten milstolpe.


Arachis hypogaea

Här går det undan! Två jordnötter blev det till slut av de fyra och med tanke på hur fort de växer så lär de inte vara några problem att få dem också att blomma. Och kanske till och med sluta cykeln. Jordnöt är för övrigt ingen nöt. Det är en ärtväxt. Och valnötter är inte heller nötter utan stenfrukt, tillsammans med cashew och kokosnöt. Nu vet ni det.

KOMMENTARER:

  • Lainisa säger:
    2006-09-06 | 18:28:32

    Och där fick hon så hon teg ;) Härligt vad snabbt jordnötterna växer. Men. Hur kan de bara försvinna, Dracofröna? Bara så där? Det låter som ett mysterium värt CSI...

  • Joppe säger:
    2006-09-06 | 22:55:01

    Ett mysterium är vad det är! Men hellre det än att de blir föda åt äckliga kryp vilket ju händer med palmfrön ibland. Jag vet att du undrar om jag brukar plasta över fröna efter sådd. Svaret är ja, men när de har kommit upp som drottningen ovan så är det ingen poäng i att ha plasten kvar. Men det händer att jag låter bli plast, exempelvis med jordnötterna och palmerna.

  • andré säger:
    2006-09-13 | 15:32:17
    Bloggadress: http://dalang.tradgardsblogg.se

    Hmm, jag visste det! Jag glömde så jordnötter i år! Det får bli nästa år. Då hade jag för övrigt också tänkt mig en liten risplantering- har du testat det..?

    /andré

  • Joppe säger:
    2006-09-13 | 19:49:08

    Kul att du nämnde det, jag började fundera för bara någon dag sedan om inte ett av de kanariska fröerna jag sådde, närmare bestämt det jag kallade för D, möjligen kunde vara ris. Såg en bild i mitt exemplar av "Den stora blomboken" som såg bekant ut. Om risodling är vanligt på Kanarieöarna vet jag inte, men man kanske skulle testa att plantera fröna i hydrokultur.

Kommentera inlägget här: