Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Spring cleaning

Kategori: Allmänt

Nu är kameran på plats men sidan har varit strulig när jag försökt logga in. Nåväl, här kommer en uppdatering. Jag har varit osentimental och kastat en del som inte kändes lönt att spara. Några krukor har även fått flytta ut i köket. Jag har spanat lite på Ikea's hemsida för att eventuellt köpa någon liten hylla att ställa krukor på vid fönstret eftersom fönsterbrädan är ganska smal. Det är dags att planera för våren och jag tror knappast att jag kommer att försöka mig på färre växter än förra året.

Här kommer en liten lista på de fröer jag vet att jag kommer så:

  • Passiflora - Jag fick ju slänga allihop och kommer att så samma sorter som jag hade tidigare. Åtminstone till att börja med ;)
  • Ricin - Förra årets glada om än läskiga överraskning.
  • Kapris - Får stå i köket, eventuellt med andra kryddväxter
  • Krysantemum - Fick en påse frön som bonus vid en fröbeställning, får se hur det går inomhus.
  • Blandat - Saker som inte ville sig och som får en ny chans. Under denna kategori faller även sånt jag hittar på vägen.
  • Kanariskt ogräs - Japp, har massor av dessa fröer kvar och jag tänker hiva ner alla i en stor kruka och vem vet, det kanske dyker upp nåt som är värt att spara.

Dags för att ge en bild av utgångsläget...

Schlumbergera truncata

Novemberkaktusen som jag köpte är kvar. Den jag fick hemifrån och som jag, ej utan åthutning, i förbifarten kallade för bladkaktus ville dessvärre aldrig rota sig och föll ifrån :(


Aloe & Strelitzia

Aloen till vänster vill fortfarande inte dö. Strelitiziorna mår som sagt bra och se vad de har vuxit på bara två veckor! Den vita innerkrukan gör sig inte särskilt bra alls i ytterkrukan jag köpte i julas så de har fått byta plats.


Gardenia augusta

Gardenian mår finfint. Den växer på i sakta mak.


Utöver det som finns på bild har jag nu monstera, dracaena, fikus, avokado, gullranka, physalis, litchi, paradisträd, nattens drottning och dadelpalm. 14 olika växtarter klarade vintern, det är jag trots allt nöjd med!

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2007-02-10 | 13:08:47

    Vad behöver du för mått på fönsterhyllor? Vi fick hem några vackra råglashyllor från erik o Asta, kan det vara nåt? (ex tupphyllor) mojen

  • Majja säger:
    2007-02-13 | 17:19:27

    Åh! jag ellskar din blogg! Vad roligt med en kille som gillar växter. Min sambo har inlett ett förbud mot mera växter hemma hos mej :( jag har också en växtblogg.

    www.bloggis.se/ellskling


    Hör av dej!

  • em säger:
    2007-02-23 | 09:24:13
    Bloggadress: http://stillafunderingar.blogspot.com

    men kom igen då! lite vårdrömmar eller nåt. det kan behövas med allt evigt snöande.

Kommentera inlägget här: