Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Inspiration och förväxlingar

Kategori: Allmänt

Det är en härlig känsla att kunna inspirera andra. Tack till er som lämnar kommentarer, det är i sin tur en inspiration för mig :)

Har ändrat lite på sidans utseende som ni kanske märker och bytt till en somrig profilbild. Har lagt till lite statistikfunktioner med, får se om de är nåt roliga.


Nu är det lilla växthuset fullproppat med fröer som jag hoppas gror snart i solen:


Glada plantor

Idag kom beställningen från det förrförra inlägget och innan dess sådde jag fler av de här:


Passiflora edulis


Passiflora edulis, kan man få nog av dem? Då de växer klart snabbast och kraftigast av de passiflora-sorter jag testat så har jag kommit fram till att den vanliga passionsfrukten nog knappast är godast utan odlas kommersiellt för sin effektivitet. Jag har fått fem olika sorters passiflora att gro och p edulis är överlägsen i växtktraft. Jag beskärde den och p subrotunda häromdagen då det ju gett bra resultat tidigare. P subpeltata får vänta lite. Den är för övrigt väldigt lik p racemosa som jag hade förra året, jämför bilden här med nedanstående:


Passiflora subpeltata

Passiflora subpeltata

Nu har vi varken blommor eller karaktärsblad att jämföra men visst är det likt. Det kan ju vara liknande hybrider, det har jag inte lyckats ta reda på. Eller så har Impecta blandat ihop sina fröer. Det kan bli en livslång uppgift att ta reda på detta men jag ska lyckas en vacker dag!

Avslutar med en bild på Gardenian efter lite optisk lek med kameran:

Gardenia augusta

KOMMENTARER:

  • em säger:
    2007-07-20 | 10:52:31
    Bloggadress: http://fyrisbiografen.blogspot.com

    tack för hjälpen! jag tror nog att du måste komma och titta på mina tomater någon gång nästa vecka, och bara bli imponerad! min balkong lever ett eget liv i min frånvaro. jag har alltid tänkt att den är ganska stor, men det finns inte så mycket plats kvar att vara på nu.

  • Rosengeranium säger:
    2007-07-21 | 19:32:08
    Bloggadress: http://parkettodlaren.blogspot.com/

    Snygga och friska blad! Jag är avis; jag är fortfarande så grön på odling att jag tenderar att dra till mig ohyra och sjukdomar snabbt. Det är nog dags att dra upp alla plantor själv här hemma, även örter man enkelt köper i kruka på ICA...

  • Sarhad säger:
    2007-07-21 | 21:43:15

    Hej!
    Det är verkligen rolig att titta på och läsa din blogg.Bra jobbat.
    Jag tänkte så granatäpple genom att plantera fröna direkt i jord med fruktköttet på och inte torka dem.
    Har du själv kanske fått upp granatäpple?
    Bästa hälsningar Sarhad

  • Joppe säger:
    2007-07-21 | 22:42:19
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Em:
    Det var verkligen så lite så. Det blir svårare att välja vilka filmer jag ska se! Jag jobbar bara nästan varje dag så jag hinner nog komma förbi och titta.
    Rosengeranium:
    Det är väl ett visst mått tur med. Kör provadopinnar i de växter jag är mest rädd om och duschar ofta för att undvika spinn. Kryddor är helt klart bättre, och mycket mycket billigare, att så själv.
    Sarhad:
    Tack så mycket! Jag har aldrig prövat granatäpple men en del information finns på den här sidan: http://paulaz.se/?page_id=206

  • malin säger:
    2007-07-22 | 10:24:33
    Bloggadress: http://artofmalin.blogg.se

    Villken härlig blogg du har! :)

Kommentera inlägget här: