Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Tillfälligt hjärtstillestånd och lätt hypokondri

Kategori: Allmänt

Att odla växter är inget för den orädde. Jag drabbades av en smärre chock denna morgon. Efter att ha surfat runt lite och läst nyheter så testade jag att göra en googlesökning på orden "blogg" och "krukväxter". Första träffen är andrés trädgårdsblogg som visar sig vara en trevlig sida. Jag tittar runt lite, och då plötsligt så får jag se en bild av växten som i mina tidigare inlägg har gått under namnet frö F. Det är nu som hjärtat hoppar till. Det är ricin jag odlar. Ricin är ett extremt potentiellt gift, som det har pratats en del om i all det mediauppbåd som ägnats terrorism och biologisk krigsföring. Jag inser att jag nog har påverkats en del av debatten om terrorism, för inte skulle väl souvenirtillverkaren vilja förgifta mig. Men tanken kvarstår, hur jag har hanterat fröna och lagt dem i blöt. Dessutom var den ena ricinplantan en av de växter som förolyckades (se förra inlägget) häromdagen och jag minns att jag fick lite växtsaft på händerna när jag plockade upp den. Nåväl, jag har inte drabbats av något av de symptom som anges vid ricinförgiftning men det var inte utan att jag satt och funderade på om jag andas normalt för en stund sedan. Identifieringen är klar, och vi får väl se om jag vågar ha kvar plantan.
Vidare så tror jag att jag har en idé för att lösa det eventuella problemet med bevattning framöver. Återkommer om det...

Ricin

Ricin Ricinus communis

KOMMENTARER:

  • andré säger:
    2006-06-07 | 11:57:05
    Bloggadress: http://blog.dalang.se

    Visst är det ricin! Om de hinner bli stora nog i år och få mogna frön så passa på att plocka dessa. Jag gjorde det förra året, och dessa har grott förvånansvärt bra i år. Hinner du inte få egna frön så får du höra av dig till hösten... Man kan förreten också övervintra dem (rätt) svalt och ljust- jag gjorde det med en, men det var helt enkelt inte värt besväret.

  • Joppe säger:
    2006-06-07 | 21:04:16

    Tack för tipset. Sval och ljus övervintring är ganska svårt att åstadkomma som jag bor nu så det vore skoj att kunna spara frön.

  • em säger:
    2006-06-08 | 08:13:57
    Bloggadress: http://still

    stora växter kan ju stå hos mig, monsteran ska ju ändå dit, men små kanske inte klarar oregelbunden vattning som det så lätt blir när man åker fram och tillbaka. Fast när åker du?

  • Jens säger:
    2007-06-03 | 04:43:41

    Du kan nog vara lugn. Min pojkväns pappa tuggade i sej ett av ricinfröna jag hade med som gåva till svärmor i tron att de var nån sorts snacks. Efter ett dygn kunde vi konstatera att han fortfarande levde och inte led några särskilda kval heller.
    Men hälsovårdsstyrelsen kanske inte rekommenderar...

  • Joppe säger:
    2007-06-08 | 13:10:21
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se

    Ojoj, vilken historia. Det krävs ganska mycket för att extrahera giftet och ett frö lär väl inte räcka. Har läst om hästar som dött efter cirka fem frön.

  • Ville säger:
    2010-07-21 | 06:14:38

    Jag åt tio Ricinfrön här om dagen,Ambulansen kom efter 5min det blev magpumning,och en anmärkning till

    Socialamyndigheter.jag får vara glad som överlevde

    det är en mycket potent nerv gift,och mycket otrevlig.

    och man känner sig mycket sjuk efter det inträffade.

    Se till att inga barn får Ricinfrån det räcker med ett

    frö,så är olyckan framme,och smaken på fröna är söt.

    En dödlig dos för en barn tex är ett frö.

  • Joppe säger:
    2014-03-08 | 23:37:53

    Hej Ville. Varför i hela friden?

Kommentera inlägget här: