Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Kultur vs kultur

Kategori: Allmänt

Jag ägnade ingen tid åt växterna under helgen. Min far var här och vi tittade på massa kultur; det var kulturnatt i Uppsala. Nu har jag åter tid att ägna mig åt annan kultur. Jag har varit inne på det innan, kulturens komplexitet. När jag hade en kurs på Institutionen för Lärarutbildning för ett drygt år sedan så hade jag med mig ett ett dagsfärskt exemplar av Dagens Nyheters kulturdel vars framsida pryddes av Bob Dylan. På svarta tavlan hade jag skrivit "Vad har Bob Dylan med jordbruk att göra?". Studenterna satt som frågetecken. Bob Dylan sysslar med kultur, sa jag, och ingen invände. Jag fortsatte med att härleda ordet kultur. Personligen menar jag att allt är kultur, men min utgångspunkt för nämnda liknelse var ordet kultur, härlett från latin - att kultivera. Kort och gott. Att odla. Med andra ord så ägnar jag mig åt en herrans massa kultur på mitt rum.

När jag idag gjorde en tämligen systematisk genomgång av växterna så såg jag att det fanns mycket att göra. Jag är en ganska upptagen person, jag pluggar mycket, jobbar mycket och har många sidointressen. Jag hinner inte alltid med allt men under denna höst så är allt väl strukturerat. Att ägna tid åt att kolla hur varenda växt har det hinns tyvärr inte alltid med. Men idag som sagt, så såg jag först att min Phoenix behövde en omplantering, rotsystemet är magnifikt. I den gamla krukan planterade jag ytterligare en passionsblomma, Passiflora Alata. Fröna kom från Jungleseeds och på påsen kunde man läsa "soak 24 hrs in orange juice [sic]". Jag hade aldrig sett detta råd innan, att blötlägga i apelsinjuice. Antar att syran i juicen har en positiv effekt. Det återstår att se. Jungelseeds är ganska roligt för det verkar drivas av nån snubbe som grundar alla skötselråd på egna erfarenheter. I katalogen kan man ibland läsa att "you should probably /../ but I don't know because mine haven't flowered yet." Nu har i alla fall fröna fått ligga i apelsinjuice och jag hoppas att de gror.


Kalanchoë blossfeldiana

Kalanchoën har utvecklat luftrötter en bit ovan mark och jag antar att den vill ha en större kruka. Den står i en snygg men opraktisk kruka utan dränering så den kommer få en annan ganska snart.


Persea americana

Avokadogrodden har börjat växa till sig efter sin omplantering. Det känns för tidigt att leka med beskärning, men  det är kul att den växer vidare.


Slutligen så har jag upptäckt ett fantastiskt sätt att fånga sorgmyggor (och säkert bananflugor med men det finns som tur är inga här nu). Vin. Ja det var väl ingen nyhet men man vill sällan offra goda viner på att fånga flugor. Nu är det så att det stundom bryggs vin i tvättstugan i min korridor och just nu står där en dunk som verkar ganska övergiven. Det smakar skit, men fungerar utmärkt för att locka insekter i döden.

Kommentera inlägget här: