Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Passion - A love story

Kategori: Allmänt

Passionsfrukt har väl de flesta ätit, eller åtminstone bekantat sig med i läskform. Jag skulle dock gissa att flertalet inte har funderat på varför frukten heter så. Passion. Nej, man blir inte kåt av att äta passionsfrukt. Namnet kommer från den egentliga meningen - Kristi Lidande. Det är nämligen så att man i blommornas morfologi kan upptäcka symbolik för törnekronan, korsfästelsen och lärjungarna. Flummigt? Sådant har alltid varit populärt, tänk Da Vinci-koden. Jag är varken religiös eller sentimental så jag skiter i Jesus, men jag tycker att passionsblommorna är vackra. Det är inte för inte som jag valde Passiflora som bakgrundsbild på sidan.

Ända sedan jag för ett par år sedan för första gången sådde fröer från en passionsfrukt så har jag därför drömt om att få plantorna att blomma. Det lär vara svårt. De måste övervintras kallt vilket är det största problemet när man bor som jag. Förra vintern hade jag förmånen att kunna ställa en kruka med Passiflora edulis, den vanliga passionsfrukten man köper i affären, i ett hus på landet, men den fick för lite vatten och lät sig inte väckas från vinterdvalan. De exemplar jag hade med mig hit hade det förvisso ganska kallt när jag var bortrest över jul, men det verkar knappast ha räckt för de har inte visat en tillstymmelse till knoppar. Nu är det inte bortkastat att spara frön från passionsfrukter och plantera trots att de sällan blommar, för man får klängväxter med härligt smaragdgröna blad som blir ett par meter långa på en säsong. Men drömmen om passionsblommor skulle inte få dö med Passiflora edulis. Det finns mängder av andra varianter av Passiflora med eller utan ätlig frukt. Jag har sått både Passiflora caerulea, blå passionsblomma, vilket är den variant som är vanligast i affärer, och röd passionsblomma, Passiflora racemosa, under året. Utvecklingen har dock varit minst sagt långsam. Fröerna av blå passionsblomma grodde medan jag var hemma i Småland i juni och har inte kommit mycket längre. De hade nog behövt tätare vattningar men jag är tacksam för all hjälp jag fick. De har å andra sidan inte vissnat och det kommer lite nya blad om än ynkliga, karaktärsbladen låter vänta på sig. Ett frö från röd passionsblomma har grott och det går bättre för den, men långsamt även där. Om de ska ha en chans att klara vintern så behöver de nog växa till sig ganska rejält.

Passiflora racemosa

Röd passionsblomma Passiflora racemosa

Det är denna blomma som är bakgrundsbild. Den har en bit kvar dit...

Passiflora caerulea

Blå passionsblomma Passiflora caerulea

edit: Nu är denna också i bakgrunden, till höger.
Ännu ett exempel på det som jag inte riktigt lyckats med. Jag tror att det är lättare att få dessa varianter att blomma, men det lär fortfarande vara svårt. Det mesta av mitt odlande i år har varit långsiktigt och en vacker dag så kanske drömmarna slår in. Visst skulle jag kunna gå till affären och köpa en passionsblomma, men det skulle inte vara samma känsla. Därmed inte sagt att jag skulle vara missnöjd om jag fick en i present eller liknande...

KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2008-03-23 | 18:01:50
    Bloggadress: http://lenaslondongarden.tradgardsblogg.se

    Hej förlåt om jag attackerar dig men hur har du gjort för att lyckas din Passiflora caerulea? Jag lät fröna stå i ljummet bad 48 h före plantering/ la fröna på jorden och sedan står det mörkt och varmt precis som det stod på påsen. Men nada. Vad är din hemlighet? Tack, Lena

  • Lena säger:
    2008-03-23 | 18:04:08

    Läste att hönsgödsel skall sätta fart på Passiflora! Det kanske skulle vara något för dina små plantor.

  • Joppe säger:
    2008-03-24 | 23:43:01
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se

    De där bilderna är ju bra gamla och hönsgödsel i ett studentrum, nej tack!

    Jag har faktiskt inga hemliga tips. "Mörkt" tror jag inte på, tvärtom. Om blötläggning säger jag max 48 h. Ett tunt jordlager över fröna och jämn fuktighet. Ganska standard alltså. Man får ha tålamod med passiflora och testa om och om igen, går det inte första gången så får man hoppas på nästa försök.

  • Lena säger:
    2008-03-25 | 16:54:06

    Ok will do! Tack Lena

  • Matte. säger:
    2008-04-16 | 18:35:30

    Hallo.
    jävla guldig blogg du har!!två tummar upp får du
    av mej..jag har lyckats fått upp ett skott av
    passiflora edulis nu.

  • Matte, säger:
    2008-04-16 | 18:39:21

    Glömde ju säga att jag har en tre årig Passiflora caerulea oxå som jag odlat från frö.men den växer väääldigt sakta tycker jag..ngt tips?

  • Joppe säger:
    2008-04-16 | 23:47:40
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se

    Tack tack. Jag hade ju en caerulea och den såg ut som ovan i ett halvår då den plötsligt sköt fart. Jag vet faktiskt inte exakt hur man triggar igång det. Om du har haft den i tre år så lär den väl iaf vara vålmående så i en tillräckligt stor kruka med lagom sol och lite näring så borde den ju sätta fart!

  • Anonym säger:
    2008-05-16 | 15:20:57

    Hej.
    Hamnade hos dig när jag sökte tips om passionsblomman, egna eller köpefrön och sånt.
    Kul ställe Joppes Gröna Rum. Alla fingrar upp
    Så, tack för goda råd.
    Janne Q, keramiker och hobbyträdgårdsodlare.

  • Joppe säger:
    2008-05-17 | 02:18:54
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se

    Tack Janne!

  • Camilla säger:
    2008-07-26 | 15:00:35
    Bloggadress: http://camillanordahl2.blogspot.com/

    Kollade runt på fakta om Passiflora idag och hittade din blogg :D. Tror du att det är för svårt för en tonåring att ha en Passiflora caerulea på rummet?. Kan man ha blomman i en svalare husvagn under vintern. För tror inte ja får mina föräldrar att sänka värmen på huset :P

  • Joppe säger:
    2008-07-26 | 16:38:26
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Hej Camilla! Det tror jag går alldeles utmärkt. Vinter i husvagn låter ju som en jättebra idé! Men under 10 grader vill plantorna nog inte ha.

  • Camilla säger:
    2008-07-27 | 09:40:01
    Bloggadress: http://camillanordahl2.blogspot.com/

    Får sätta in ett element med jätte låg värme :P. Det ända problemet nu är att finna en passiflora att köpa. Inte så många blomsteraffärer som säljer dem. Men tack för hjälpen! :D

  • Petra säger:
    2009-05-13 | 17:03:40

    Hejsan!

    Jag undrar vad jag gör för fel med mina passionsblommor?Tredje året jag köper små plantor,dem tar sig bra och blommar sen försvinner dem,vad händer?

    I år har jag köpt en blå o en röd(som jag aldrig sett innan)hoppas verkligen att dem tar sig.Har köpt dem som uteplantor, kanske jag måste ta in dem över vintern.Hälsningar Petra

  • Joppe säger:
    2009-05-14 | 00:56:32
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Ja de lär inte tåla svensk vinter. Många passifloror trivs vid 11-12 grader Celsius vintertid. Det finns tropiska varianter som kan ha det varmare men utsätt dem inte för minusgrader!

  • Minnie säger:
    2009-05-23 | 15:30:45

    Hello, rolig sida!



    Sitter och letar efter hur i helafriden man får sin Edulis att blomma. Det jag har lyckast få fram är att Edulis ska beskäras på våren för att blomma. Men om det stämmer att den behöver en svalare period, kan man inte sätta ut den på sommaren och ställa in den när det börjar bli kallare?



  • Joppe säger:
    2010-03-08 | 15:55:56

    Tja, man kan nog luras lite och låta dem få en kallare period ute på hösten. Prova vetja.

  • Henrik Ekström säger:
    2010-06-15 | 13:38:20

    Hej!



    Jag har införskaffat mig en Passiflora caerulea med blå blommor undrar eftersom jag inte vet om det är ätliga frukter på den sorten jag har? Har lite frukter på den nu cirka 4 stycken men dom har inte hunnit att bli så stora ännu och har en grön förg än så länge hur vet man om min sort går att äta? Vore tacksam om någon kunde upplysa mig med detta.

  • Joppe säger:
    2010-06-16 | 09:59:35
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Enligt alla websidor jag hittat så är frukt av P caerulea ätlig, men det råder delade meningar om hur gott det egentligen smakar. De ska blir orange när de är mogna. Googla "passiflora caerulea edible?" så får du svar åp frågan!

  • Rebecka säger:
    2010-09-02 | 14:59:21
    Bloggadress: http://rebeckanyberg.blogg.se/

    Min Passiflora caerulea blommade förra veckan, den doftade helt underbart!!!

  • Amanda säger:
    2010-11-12 | 09:54:04

    Hej!

    Vi har en blå passionsblomma (den som oftast brukar finnas i affärerna) som har gått i frö och jag undrar om/hur jag kan använda frukten för att så en ny planta. Frukten har övergått från grönt till gult och börjar se lite vissen ut och jag undrar hur jag ska ta hand om fukten. Är det för sent på året för att försöka så nu? Kan man torka frukten/fröerna?



    Tacksam för svar

    /Amanda

  • joppe säger:
    2010-11-12 | 10:44:35

    Hej Amanda! Ja det är lite sent att så nu men gör så här: Dela frukterna, smaka på egen risk (Se kommentarer ovan), separera fröna från det kletiga fruktköttet - t ex i en kökssil, lägg de sköljda fröna på ett hushållspapper, låt torka (kanske en vecka). Sen förvarar du dem mörkt till slutet av februari och sår dem då. Lycka till!

  • Amanda säger:
    2010-11-12 | 17:15:38

    Tack så Jätte mycket! Det ska prova.

    /Amanda

Kommentera inlägget här: