Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Barndomsminnen

Kategori: Allmänt

Mitt intresse av växter måste delvis härledas till min farmor och farfar och den blomsteraffär som de startade i Växjö en gång i tiden och som nu drivs av min farbror. Historien finns längst ner på denna sida. Själv har jag jobbat där veckan innan jul de senaste nio åren. Det är faktiskt den enda jultradition jag har upprätthållit. När farmor och farfar bodde i en stor villa utanför Växjö så hade de bland många växter en imponerande palm i en del av huset. Jag har varit nyfiken på vad det var för sorts palm och under besöket på Teneriffa i vintras så trodde jag mig ha funnit svaret. Phoenix Canariensis stämde exakt med min bild av hur den stora palmen i Växjö såg ut. När jag frågade farfar för ett tag sen så sa han dock att det var en Areca . Det finns ju mängder av olika palmer och det spelar egentligen ingen roll, en Phoenix är i alla fall vad jag nu föreställer mig att det var som jag och mina kusiner byggde legohyddor i och tillverkade pilbågar och spjut av. Dessa associationer förstärker nöjet i att ha ett eget litet exemplar av denna växt.

Phoenix canariensis

Phoenix Canariensis

Att odla palmer från frö är ny mark för mig. Plantan, eller snarare bladet, är en decimeter idag. Det blir spännande att se hur den utvecklas. Jag har såklart gjort lite Googlesökningar och misstänker att det kommer fler likadana blad från roten. Hur den senare, om den får ha hälsan, kommer att anta sin karaktäristiska form, ja det har jag ingen aning om. Kanske är detta lilla blad en del av ett mycket större blad. Spännande är det i alla fall, och den har kommit igång fortare än befarat. Det känns lite som en milstolpe att lyckas odla en typ av växt som jag inte har odlat tidigare. Nu ska jag åka söderut och återkommer efter helgen. Då kommer jag eventuellt skriva om saker som jag inte lyckas med...

KOMMENTARER:

  • Melina säger:
    2006-08-11 | 09:52:09

    Hej!!! Fick ett galet infall, och hamnade kanske rätt... jag håller på med ett layout-förslag åt ett företag som vill ha en hjärtblad/ grodd-likandne logotype... letar letar letar, men hittar inga bra bilder.. men hamnade tillslut på din sida. Har du möjligen nåt digitalfoto på detta fantastiska växtlighetens under... ???

  • Joppe säger:
    2006-08-11 | 12:53:19

    Hej Melina. Visst har jag en del foton och jag kan även hjälpa dig att hitta bilder, men då får du vara mer specifik... Hör av dig via mail.

Kommentera inlägget här: