Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Vad händer i Sverige?

Kategori: Allmänt

Hej. Just nu handlar det inte om blommor.  För jag är arg. Som jag skrivit så gick jag med i Piratpartiet förra veckan, eftersom jag är intresserad av frågorna om upphovsrätten och tycker att den offentliga debatten omkring dem är skev och missar viktiga poänger. Därför fann jag såklart tillslaget mot the Pirate Bay i tisdags intressant. Nu när det avslöjas allt mer om detta så blir jag både skrämd och upprörd. Jag tänker inte  börja blogga om politik och fildelning  här, för det är det många som gör (och gör bra) på andra ställen. Kolla upp bloggarna skrivna av Rasmus Fleischer, Mikael Viborg, Nicklas LundbladAnders Gardebring  och Johanna Nylander och såklart  www.piratpartiet.se. För att bara kort visa vad jag tycker så kommer här ett par av alla sjuka uttalanden som har följt händelsen. På skivbolagsintresseorganisationen IFPI:s hemsida, http://www.ifpi.com/, finns följande att läsa:

Chairman and CEO John Kennedy said: "This is a very important development for Sweden, a country with a fantastically rich music culture yet which has more recently acquired a reputation as a haven for copyright infringement. The Pirate Bay has damaged the legitimate music industry on an international scale and I am very pleased that the Swedish authorities have today taken such decisive action against it."

Sverige har en ”fantastiskt rik musikkultur”. Ja det tycker jag glädjande nog stämmer, men vari finns det motsägelsefulla i detta påstående och det senare; att en stor andel svenskar fildelar upphovsrättsskyddad musik? Att musik sprids mellan människor med enkla medel bidrar i högsta grad till att berika kulturen. Kultur ja, förmodligen det mest svårdefinierade ord man kan hitta. Det förekommer även i ett pressmeddelande från Motion Picture Association of America, filmbranschens motsvarighet till IFPI. Där kan man läsa att:

 “The Pirate Bay's takedown today represents a growing culture of respect for intellectual property in Sweden, which in July 2005 reformed its copyright law to address digital piracy.”

“A growing culture of respect” sa Bull. Med tanke på kulturbegreppets innevarande komplexitet så kanske det är möjligt att likställa regeringens i detta fall verklighetsavskiljda resonemang och integritetskränkande handlingar med folkopinion och allmän uppfattning, men jag vägrar att tro att teknikens möjliggörande av fildelning och dess explosionsartade utbredning har medfört en ökad respekt för ”intellektuell egendom”. Tvärtom.  Men vi vet ju hur Amerikaner är eller hur. De tror väl att Sverige är en Japansk ö.

Det är lätt att skämta, men jag tycker att fallet the Pirate Bay med dess politiska övertoner och juridiska tveksamheter är allvarligt, och som sagt skrämmande och upprörande. När Vita Huset kan få svenska polisen att göra razzior och lobbyorganisationer kan utnyttja densamma för att skrämma och lägga munkavel på sina meningsmotståndare, då är något fel i landet vi bor i.

Jag säger som Chuck D: ”To stop file sharing is like trying to control rain”

Fredag morgon. Kanonerna vid slottet som skjuter salut dagen till ära har precis slutat ljuda och själv ska jag ägna dagen åt språkvetenskap och bartenderjobb. Nästa inlägg ska handla om växterna, jag lovar.

Kommentera inlägget här: