Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Smått och gott

Kategori: Allmänt

Jag har fotograferat med mobiltelefonen idag, det är därför sämre kvalitet på bilderna än vanligt. Misstänker att jag glömde kameran i Småland. Alltid glömmer man något.

Såg att spinnkvalstren var tillbaks på Ricinplantan, så den fick en omgång i duschen igen och den får stanna i badrummet nu. Lär inte klara sig bra utan ljus men jag vill varken kasta den eller utsätta de andra växterna för risk. Synd, men det blir nya tag nästa år för det är en häftig växt, rentav en ny favorit. När jag pysslade med den i badrummet så upptäckte jag att ett skott som jag trodde var ett rotskott av Ricin i själva verket kom från en avokadokärna som jag hade pulat ner i samma kruka och glömt bort. Ganska praktiskt egentligen, man blir inte besviken om inget händer men om det tar sig så blir man glatt överraskad.
(Om du läser detta Axel så täck alltså hela kärnorna med jord, verkar fungera bättre)

Avokado

Självklart ville jag spara avokadogrodden. Jag vet ju att avokado växer bra i mitt rum och klarar vintern. Dessutom kan jag nu experimentera lite med beskärning eftersom den gamla avokadon är helt ogrenad. Nu blir förvisso soltimmarna färre så jag kanske inte ska hoppas på för mycket. Det blev i alla fall marsch till affären och köpa mer jord. När jag ändå var igång så satte jag Strelitziaplantorna, nu tre till antalet och femton centimeter långa, i samma kruka.


Strelitzia

Strelitizia Strelitzia Reginae

Jag är lite orolig för min Monstera. Den växer för bra, ett nytt blad är på väg likt ett spjut och stammen är mycket tjockare längst upp jämfört med längst ner vilket gör att den är i stort behov av stöd. Nu går det bra men det kan bli bökigt om den ska flyttas i framtiden.
(Om du läser detta Emelie så kom och hämta din Monstera när du har tid för den är i vägen)


Nytt blad igen

Carl Gustaf sitter längst upp i mitten

Det nya bladet och en ny bild på det förra, nu med Kung Carl Gustaf som storleksreferens. Det säger en del om bladets styrka att man kan balansera ett mynt på det.


Ynklig Gardenia

Gardenia Gardenia augusta

Jag skrev i förra inlägget att det kanske skulle handla om saker som jag inte lyckas med. Som tur är så har jag ju kunnat presentera glada nyheter regelbundet men jag får väl stå mitt kast. Ovan finns en bild på en frösådd Gardenia som bara är någon futtig centimeter. Hade väl hoppats att den skulle växa lite bättre...

KOMMENTARER:

  • Nemi säger:
    2006-08-14 | 11:31:23

    Whoa! Din sida är wunderbar! :)
    Keep on diggin and growin :) Jag har just flyttat 6 av mina stackars misskötta växter till pojkens redan blomseterfullproppade lgh och ska försöka få honom att köra till plantagen idag för insförskaffande av krukor,krukor,krukor, stödpinnar och jord :)
    Kul att det är fler än jag som har en djungel på pyttelitenbostadsyta. funderarpå att odla en pecannöt,ska kolla upp det.
    Have a nice day,
    Nemi

  • Joppe säger:
    2006-08-14 | 12:30:08

    Tack Nemi! Hade jag haft bil så hade jag med storhandlat, exempelvis har Ica Maxi en bra trädgårdsavdelning. Får nöja mig med som jag kan ta på cykeln.

  • Ina säger:
    2006-08-15 | 11:33:47

    Pebb är omplanterad och har fått en större kruka. Hon verkar trivas, hon har fått byta miljö och jag vet inte om jag har hjärta att ta hem henne till mitt numera växtlösa rum. Men det är ju så tomt utan henne. Plus, vad ska man med en vattenkanna till om man inte har någon att vattna?

  • Joppe säger:
    2006-08-15 | 14:39:08

    Du får skaffa dig något som dricker mycket då för en kalanchoë vill ju inte ha mycket vatten. Men kul att den mår bra!

  • Mange säger:
    2006-08-16 | 13:22:32
    Bloggadress: http://www.perfect-gift.se

    Jag har en körsbärstomatplanta på min balkong som har växt utan sjutton, så nu dricker den närapå tre liter vatten om dagen. Ska bli kul när tomaterna mognar!

  • Joppe säger:
    2006-08-16 | 13:47:02

    Härligt. Hade jag haft en balkong så hade det odlats flitigt. Får nöja mig med att vattna tomaterna på jobet...

  • Agneta säger:
    2006-08-19 | 01:41:56
    Bloggadress: http://web.telia.com/~u31831508/foto4.htm

    Hejsan!
    Hittade hittade hit via Blomsterlandets Forum! Det är jag glad för:-)

    Monsteran kräver ett ordentligt stöd i form av en tjock stam som finns att köpa.

    När växten är liten, sätt i stammen i mitten av krukan, så den kan fästas vid den allteftersom den växer.

    Misstaget som jag gjorde var att inte sätta en påle i mitten förrän den var för stor och tung. Många grenar gick dessvärre av då.

    Några roliga foton på mina monsterblad finns på min fotosida.

    Att den skulle kunna blomma har jag aldrig tidigare varken sett eller hört. Någon som har ett foto av en blomma?

    Min står i både sol och drag, men lever och frodas sedan ett 20-tal år.

  • Joppe säger:
    2006-08-19 | 12:24:38

    Hej Agneta! Den ska få en tjockare pinne vid nästa omplantering. Den gamla Monsteran som står här (som jag efter att ha kollat på Alien 4 på jobbet igår tänker kalla för Ripley) har en ganska grov käpp, men den räcker inte heller till. Det där med blommor tror jag helt enkelt var ett syftningsfel - att man kallar gröna växter för blommor. Det lär som sagt vara väldigt ovanligt att Monstera blommar som krukväxt. Blommorna ser ut som Kallor och ger faktiskt ätbar frukt som enligt uppgift ska smaka som en kombination av banan och ananas. Gör en bildsökning på Google.com

  • Anders G säger:
    2006-09-12 | 19:11:09

    Vicken fin sida joppe!
    anders

  • Joppe säger:
    2006-09-13 | 02:14:43

    Tack Anders! Bra jobbat i köket igår förresten :)

  • Jannie säger:
    2007-07-16 | 12:47:06

    Hej! Din avokadoplanta är verkligen imponerande. Funderar själv på att skaffa en..har du några tips för att få en bra start? Det finns flera sätt att gro dem, i jord eller i vatten med tandpetare, vilket är att föredra? Dessutom har jag läst olika "torkningstider" på kärnan allt från 2 dygn till två veckor. Uppskattar din blogg!

  • Joppe säger:
    2007-07-16 | 16:27:05
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Hej Jannie, tack för komplimangerna. Det finns ju massor av tips vad gäller avokado och jag kan bara tala av egen erfarenhet. Stoppa direkt i jord, skippa vattnet och tandpetarna. Kärnorna behöver inte torka så länge, ett par dagar räcker säkert. Ibland läser man att en viss del av kärnan ska sticka upp och att den ska peka åt ett visst håll men det har jag aldrig brytt mig om och det har ju fungerat ändå. Det kan hur som helst vara ganska snyggt med kärnan synlig. Experimentera dig fram!

Kommentera inlägget här: