Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Säsongen har börjat.

Kategori: Allmänt

Äntligen, nu fungerar all teknik, (förutom blogg.se i sig som är ganska kasst) och det var på tiden för nu börjar det hända lite saker. Jag klippte ner några växter efter vintern och de har tagit sig ganska bra. Först ut var den gamla avokadon. Jag tror inte jag har publicerat någon bild på hur den ser ut när den var stor. Den var cirka 150 cm som störst och här följer så kallade Före och Efterbilder:

September 2006

Jag hittade ingen bild där avokadon står själv men här syns den längst bak till höger från en härligt grön bild som jag tog i september förra året. Om man tittar där den röda pilen pekar nere till höger så ser man att ett av bladen där har några vita parallella sträck på sig. Det är sviter från närkontakt med en träjalusi när vi bodde i Flogsta och jag tycker det var ganska kul att avokadon bar med sig detta kännetecken.

Persea americana

Och så här ser det alltså ut nu. En liten ny stam har den fått efter beskärningen. Ganska ynkligt. Antagligen hade det gått bättre om det funnits gamla blad kvar som hade kunnat fånga energi men de hade ramlat av. Den nyare avokadon är nog bättre att satsa på för jag tänker knappast spara båda. Strelitzian i mitten har fått flytta från sin plats till vänster i fönstret - den solrikaste platsen - och verkar trivas lika bra en bit in.

Ficus benjamina

Ovan en benjaminfikus som jag räddade åt en granne. Den var  totalvissen efter jul och jag skar bort allt som var dött, så att endast några kalla pinnar återstod, och gav den tid och vatten. Återväxten har varit bra som synes och nu står den i vårt gemensamma kök tillsammans med min gamla fikus och lite annat.

Physalis peruviana

Jag skar ner den övervintrade physalisen också. En dog på stört och den återstående är väl knappt värd att spara då det är så lätt att så nytt men det är alltid trevligt att se växtkraften återvända.

Jag blev väldigt glad när jag i helgen upptäckte att min Phoenix har vaknat ur sin dvala och börjat växa igen! Den verkade ju inte död men jag började nästa misstro att den skulle växa vidare:

Phoenix canariensis

Nu vidare till lite nya sådder:

Blandat kanariskt

Survival of the fittest! Jag sådde som planerat resten av det kanariska ogräset och det har vuxit sig decimeterhögt på mindre än en vecka. Det kan eventuellt ha följt med några chili och passiflorafröer.

Citrus limonia

Försöket att odla citron förra året gick inget vidare så here we go again...

Carica papaya

Papaya Carica papaya

Slutligen så prövar jag något nytt. Vi får se hur det går.

KOMMENTARER:

  • em säger:
    2007-03-13 | 21:49:32
    Bloggadress: http://fyrisbiografen.blogspot.com

    papaya smakar kräks. men sushi är gott!

  • Joppe säger:
    2007-03-14 | 01:25:46

    Varsågod :)

  • Lainisa säger:
    2007-03-22 | 12:13:05

    Tjo! Ser att det växer hos dig. Ska nog försöka sno åt mig en kamra å se om jag får fotat allt som knakar här. Gällande pheonixen: harru duschat den ordentligt? JAg har ett helt nytt blad uppe, och under vintern har det stått lite kallt och blivit duschad mer än vattnad. Mina små titanopsisar har fått grodhud å jag måste verkligen ta kort på de. Tills vidare, hej!

  • Joppe säger:
    2007-03-22 | 17:20:03

    Tjena Lina, nej duschandet har inte varit så frekvent vad gäller phoenixen och det beror på att jag inte vill spraya den med kalk. Uppsala Kommun har installerat nåt nytt vattenmjukgörningssystem så förhoppningsvis kanske kalket minskar i framtiden. Torktumlarvatten funkar men hela rummet luktar tvättstuga då :)

  • lina säger:
    2007-03-26 | 08:18:42

    haha, vore väl gott att bo i ett rum som luktar tvättstuga? ;-)
    och tack, det är fantastiskt att vara kär. men bäst är ju att min byråkrat e kär i mig =D

  • Joppe säger:
    2007-03-28 | 01:22:48

    Ah, reciprocitet. Jag jobbar på det.

Kommentera inlägget här: