Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Har man sagt A....

Kategori: Allmänt

...så får man göra B. Men först är det dags för kollage igen :)

Längst upp till höger och medsols: Passiflora subrotunda, Aloe Barbadensis Miller, Dracaena Marginata, Monstera Deliciosa, Burrageara 'Nelly Isler', Selenicereus grandiflorus, Crassula ovata, Bambusa arundinacea.

Längst upp till höger och medsols: Passiflora subrotunda, Aloe Barbadensis Miller, Dracaena Marginata, Monstera Deliciosa, Burrageara 'Nelly Isler', Selenicereus grandiflorus, Crassula ovata, Bambusa arundinacea.

Efter funderandet på gardinstången i förra inlägget så beställde jag lite klängväxter. Jag visste inte var jag skulle börja. Passifloror finns i enorma mängder, man kan börja med att titta på Passiflora Online. Jag var dock sugen på något nytt och efter lite googlande hittade jag siten Odla Blommor där jag fick lite idéer. Det resulterade i att följande beställdes från Impecta:

Pipranka, Aristolochia littoralis
Blåregn, Wisteria sinensis
Humle, Humulus lupulus
Murgröna, Hedera helix
Trumpetranka, Campsis radicans

Jag är väl medveten om att allt ovan inte lämpar sig för odling i mitt rum men man måste få pröva, det är ju det som är kul. Det är vidare ganska sent på säsongen för nysådd men det har inte hindrat mig innan. En del av arterna ovan vill ha full sol enligt Impectas anvisningar men det samma gällde för Passiflora caerulea och den växte ju på långt in i december förra året så jag tror att det kan fungera. Att få humlekottar är väl en chans på miljonen men farfars gamla mjödrecept måste få en chans nån gång. Murgröna tänkte jag köpa färdiga plantor av men då jag upptäckte att Impecta hade fröer så var det inget snack om saken. Jag hade inte tänkt så mer i år men då dessa plantor snarare ska hänga i luften så kommer de inte ta upp så mycket plats och det trista vädret hittills hoppas jag vägs upp av en bättre sensommar. Jag var sugen på att köpa ännu mer, Jungle Seeds har en hel sektion med 'Tropical climbers', men det fick räcka. I väntan på leverans så har jag sått klängväxter från Ica, det vill säga melon och kiwi. Har testat vattenmelon innan och de slingrade sig snabbt runt fönstret. P caerulea som nämndes har inte velat ta sig i år, kanske har fröerna blivit för gamla. Jag ska sätta de sista jag har kvar nu.

KOMMENTARER:

  • Rosengeranium säger:
    2007-07-14 | 19:09:29
    Bloggadress: http://parkettodlaren.blogspot.com/

    Heh. Jag hoppas ju att humlen ska ta sig - kombinera med litet vete och du kan göra ett passabelt öl :-)

  • Joppe säger:
    2007-07-14 | 19:15:04
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Hehe, tack. Trodde inte du uppmuntrade till hembryggning?

Kommentera inlägget här: