Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Det blir vackert väder imorgon

Kategori: Allmänt

Dagens första glada överraskning var ett nytt Phoenixblad. Nummer fyra i ordningen och det tog exakt två månader mellan det och det tredje. Långsamt, men betydligt snabbare än tidigare. Vädret har varit bra och jag har även gett gödning till blommorna regelbundet senaste veckan.

Phoenix canariensis

Växterna dricker flitigt och med flitig bevattning kommer det fler sorgmyggor. De ställer ju inte till med nån större skada men jag vill inte ha dem här så jag har gjort klassiska fällor - en skål vatten med socker och lite diskmedel:
 
Sorgmyggor


Men nu får skålen konkurrens för här kommer dagens andra glada överraskning:

Tetragnatha extensa


Den var inte försvunnen, den hade bara bytt jaktmarker och bor nu över den unga brugmansian. Lyckades fånga nätet på bild med, vilket mästerverk. Jag råkade ha sönder en del av nätet (det var inte meningen jag lovar, jag skulle bara vattna) och minsann, spindeln lagade det på studs. Det kommer med andra ord troligen bli vackert väder imorgon med.

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2007-05-14 | 16:13:21

    Du har öppnat mina spindelögon, kära son!
    När du kommer hem ska vi gå på spindelupptäcktsfärd i lagårn, de du....
    Är det OK med Svens hämtning?
    Chris

  • Joppe säger:
    2007-05-15 | 18:23:21
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se

    Det är väl jättebra om han vill hämta mig!

  • lainisa säger:
    2007-05-19 | 22:59:52

    Ahw, det går lite långsamt för din palm. Min går det dessto snabbare för, men är bara till problem just nu. Hinner sällan hem för att vattna den i tid. och bladen blir gula så jädrans lätt. Men vad är väl en bal på slottet? ;)

Kommentera inlägget här: