Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Under det vita täcket

Kategori: Allmänt



Stekpannan behövdes inte. Snötäcket har sakta decimerats och vilken glädje att se de städsegröna höstblommorna kika fram. Vad som ska hända med dem när det blir dags för vårplantering är dock högst oklart! Vidare är det ju långt kvar till våren och snart kanske de är översnöade igen.

Jag har varit på västkusten längre perioder och gjort praktik. Växternas fortlevnad har därmed varit i en annans händer och det är med viss sorg jag tittar på min Delonix:



Den har vissnat många gånger men inte förtvinat som nu.  Kanske kan den gåtfulla plantan skjuta nya skott. Jag har ett frö kvar och kanske kan jag få det att fungera igen.

Därmed har jag bara tre egenodlade växter kvar hemma. En strelitzia finns kvar:



Den verkar må ganska skapligt. De övriga två är Drakblodsträd och Nerium:



Det går ingen nöd på dem heller. Men det här är ju ändå lite klent för att vara mig; det vackra vädret och Delonixdöden fick mig att dra igång säsongen. Idag har jag planterat lite blandad kompott från frölådan. Det blir säkert nån ny beställning vad det lider men jag gör mig av med följande från förrådet:

Aristolochia elegans
Cyperus papyrus
Eccremocarpus scaber 'tresco'
Campsis radicans
Passiflora mollissima
Bambusa arundinacea
Dendrocalamus strictus
Dendrocalamus giganteus
Brugmansia suaveolens
Olea Europea
Laurus Nobilis
Echium Wildpretii

KOMMENTARER:

  • Maggi säger:
    2011-02-06 | 14:09:05
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/5304

    hej vad skoj att du börjat blogga igen! jag har väntat på det flera månader nu =) bra blogg du har! men som sagt, blogga gärna lite oftare =)

  • sofia säger:
    2011-03-12 | 11:43:27

    hejsan! Finsa växter. Var finns de färgglada balkonglådorna att köpa? de är ju jättefina. Hittar dem inte på balkongshoppen dock.

    /Sofia

  • Joppe säger:
    2011-03-12 | 12:51:40
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Tack för det Maggi, det blir mer nu när våren nalkas.



    Sofia, jag googlade mig fram till att lådorna heter Lively och finns på http://www.sjalvbevattning.se

  • Louis Vuitton handbags säger:
    2012-05-15 | 09:17:50
    Bloggadress: http://www.hotstylehandbags.com

    Good post!I was very pleased to find this site.I wanted to thank you for this great read!

Kommentera inlägget här: