Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Gåtans lösning

Kategori: Allmänt

Tack till Leif vid botaniska trädgården i Helsingfors, tack till Magnus vid botan i Uppsala, och tack till alla andra som försökt hjälpa till. Framförallt, tack till Orlando Vargas vid Estación Biológica La Selva, San Pedro, Costa Rica som gissar på att min växt därifrån är delonix regia. Min skiss var ganska kass, men jag var ju inte särskilt gammal och hade vidare inget större naturintresse innan jag for dit. Efteråt däremot, så blev jag plötsligt väldigt intresserad av flora och fauna. Konstigt vad? :)
.
Delonix regia

Flamboyant Delonix regia

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2007-09-14 | 15:45:18

    Har den något svenskt namn/släkting? Prosit!

  • Joppe säger:
    2007-09-14 | 15:47:07
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Den verkar heta Flamboyant på Svenska med.

  • Manne säger:
    2007-09-17 | 20:53:01

    Hej!
    Ska du inte skriva nåt snart? Händer det inget eller? tycker att jag har stirrat på samma inlägg hur länge som helst nu.
    Jag tog skott på en vad jag tror är en novemberkaktus i våras, ska jag börja misshandla den (missunna den vatten och sånt) nu för att få blommor på den eller ska jag bara göra som vanligt, hälla i lite vatten när den ser torr ut?

  • Joppe säger:
    2007-09-18 | 14:22:35
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Lätt fuktig är nog rätt väg, och en kyligare period under den icke blommande säsongen. Jag kan tyvärr inte ge några tips innan jag fått min egen att blomma...

  • Belsebub säger:
    2008-01-03 | 22:31:30

    Jag tycker det ser ut att vara en Carambole (stjärnfrukt) du har odlad fram. Kan det vara släkt?
    Har själv lyckats odla fram en Carambole. Se länk.

  • Belsebub säger:

    Glömde visst länk. =) Här kommer den.

  • Joppe säger:
    2008-01-04 | 16:48:57
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se

    Jag förstår likheten, men det var defintivt ingen carambole som följde med hem i resväskan.. ;) Jag har aldrig testat det faktiskt, ska nog köpa en frukt och pröva framåt vårkanten!

Kommentera inlägget här: