Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

14 år av väntan är över

Kategori: Allmänt

Jag nämnde för länge sedan att jag varit i Costa Rica. Det var 1993 och med mig hem hade jag en stor frukt från ett stort träd. Det var en fröskida som kanske var ett tjugotal centimeter lång, det är svårt att minnas :) Jag har gjort en skiss (av en öppnad skida):

.
Unknown seed pod

Den innehöll ett antal fröer och jag har allt sedan dess då och då försökt att få dem att gro. Jag hade till sist ett frö kvar som jag haft i en kruka här och för några dagar sedan kunde jag konstatera (jag hade andra långsamt groende fröer i samma kruka och kikar då och då) att fröet från Costa Rica hade börjat svälla. Idag kunde jag se att det hade grott! Känns såklart häftigt. Jag har en bild på fröet och har googlat en hel del men inte kommit fram till vad det kan vara. Det var som sagt ett stort träd som var ganska vanligt i San José.

.
Unknown seed

KOMMENTARER:

  • Rosengeranium säger:
    2007-08-07 | 21:40:40
    Bloggadress: http://parkettodlaren.blogspot.com/

    Jodå! En sån där har jag också sett, men tror du jag vet vad de heter för den skull? Får bara en allmän känsla av pryl man hittar på Globalen för att den är etiskt inhandlad och exotisk. För att göra det hela värre brukar jag stå som volontär på Globalen ibland. Å andra sidan skulle jag vara nöjd oavsett vad som kom ur krukan.
    Öhm, ja så länge inte en knopp tittar upp på mig och säger
    "Feed me, Seymor!"

  • Joppe säger:
    2007-08-08 | 10:03:11
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Nästa gång jag handlar kaffe på Globalen ska jag fråga! Jag är inte förvånad, de enda matchande träffarna på google är sidor med "rainforest jewelry" som halsband etc. Har mailat och frågat om de vet vad de är för frö men inga svar än.

  • dansmus säger:
    2007-08-13 | 13:20:09
    Bloggadress: http://dansmus.blogg.se

    Ramlade in på din sida av en slump och kommer garanterat att följa dina blommor ett tag. Jätte trevlig läsning

  • Joppe säger:
    2007-08-14 | 18:55:50
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    dansmus:
    tack :)

  • Saffran säger:
    2007-08-25 | 13:02:42

    Jag gissar på Johannesbröd! Vet inte om den är vanlig i Costa Rica men tycker det liknar rätt rejält!
    Tänkte läsa vidare på din fina sida framöver!

  • Joppe säger:
    2007-09-01 | 13:09:36
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    En kvalificerad gissning må jag säga! Efterforskningen går vidare men ditt förslag är bra.

  • Anonym säger:
    2013-06-13 | 21:26:58

    Upptäckte att det här var ett gammalt inlägg, men ger mig på en gissning ändå. Det ser ut som en Royal poinciana.

    /Anna

    Svar: Japp. Som senare framkom ;)
    Joppelito

Kommentera inlägget här: