Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

När spindlarna laga näten

Kategori: Allmänt

Jag hörde världens krasch precis. Jag tror att det var ett skyltfönster som krossades fyra våningar ner men jag tänker inte gå ner och titta nu. Jag har fönstret på vid gavel, dels för att höra om polisen kommer, dels för att det behagligt med frisk luft.


Kanske kommer det in nya vänner om fönstret är öppet. Min farfar gav mig en bok en gång som heter Utkik på Insektsfronten. Den kom ut 1936 och trots att spindlar som bekant inte är insekter så finns det fantastiska citat:


När man vandrar i skogen efter en gångstig, får man ideligen huka sig under spindelnät eller gå runt om dem, om man har sinne för att bevara spindelns mödosamt förfärdigade konstverk. Går man upprätt fram på gångstigen, fastnar hela härligheten över ansiktet eller kläderna. Det finns otaliga spindelarter i skogen. Nätspinnare, som sätta ut fångstnät av olika konstruktion, vargspindlar, som ränna omkring jagande sitt byte, hoppspindlar, som likt katten kasta sig över bytet med ett raskt språng. Nyttiga äro spindlarna i skogen, men man kan ju ock säga att de göra förfång, därför att de fånga såväl nyttiga som skadliga insekter. Naturkännaren vet, att när en spindel lagar sitt gamla, slitna nät eller spinner ett nytt, då har man vackert väder att vänta. Bättre väderspåmän än spindlarna gives det icke. När vi voro pojkar, höllo vi spindlar i ett ständigt tillstängt fönster, och när vi planlagt någon längre tur och voro osäkra om vädret, så revo vi hål på näten. Lagade spindlarna revorna redan på kvällen, så visste vi att den planerade färden skulle försiggå i strålande solsken.


1936, vidskeplighet och fortfarande ett naturromantiskt förhållningssätt som vi inte har kvar idag. Jag är som sagt inte vidskeplig men hade gärna prövat ovanstående försök att sia om jag inte hade respekterat spindlarnas privatliv. Det som verkligen är trist är att inga nutida faktaböcker skrivs med en så vackert poetisk ton som det gjordes förr.

KOMMENTARER:

  • em säger:
    2007-05-11 | 09:35:56

    jag tror på det där. det måste väl ha någon annan förklaring än vidskeplighet? att spindlarna vet när det är lönt att laga näten och när de lika gärna kan vänta eller så.

  • Joppe säger:
    2007-05-12 | 18:32:24
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se

    Jo det kan säkert stämma. Polisen kom för övrigt men jag hörde inte dem. Det var på Synsam det var inbrott, nåt pucko som ville sno Ray-Bans antagligen.

  • Tom säger:
    2007-05-14 | 11:13:24
    Bloggadress: http://majortomsabode.blogspot.com

    Haha, det där med att förutspå regn är ju något som man fortfarande tror på i obygden. Finns miljoner sätt att sia om vädret enligt vissa bönder.
    Jag hörde förresten också skyltfönstret gå sönder, det kan ju inte ha varit speciellt sent på kvällen det hände?

    ps.du får ta en titt på min koriander nån gång, jag vet inte vad som är fel med den. jag tror jag har dödat den på nåt sätt. övervattnad?

  • Pernilla säger:
    2007-05-15 | 22:23:23
    Bloggadress: http://eltejp.blogspot.com

    Jag såg det krossade fönstret *jag mötte lassie*

Kommentera inlägget här: