Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Radio och kryp

Kategori: Allmänt

Äntligen har jag integrerat min radiokanal i bloggen. Jag lyssnar på radio alltför sällan och är glad att man kan lyssna på exempelvis Odla med P1 i efterhand här på webben. Lika trevligt är det att kunna titta på program som Mitt i Naturen och Söderläge på SVT:s hemsida. Leve Public Service! Och nu får man alltså här på Joppes Gröna Rum lyssna på Joppe's Personal Radio. Jag bestämmer inte exakt vad som ska spelas, det sköter last.fm men musikvalet bör spegla min smak ganska väl. Om det inte gillas så kan man stänga av. Om det gillas så kan man klicka på pilen längst ner till höger i det blå fältet under min profilbild för att kunna lyssna vidare i ett pop up-fönster när man surfar från startsidan.

Signaturerna Nesci0 (som jag, om personen i fråga heter samma sak på last.fm, för att knyta an till det, har en "High" musiksmaks-kompabilitet med) och Micke lämnade trevliga kommentarer till det förra inlägget. Jag bemöter dem här. Ikea-hyllan heter Omar. Vad gäller Tropiska Växthuset så hade jag gått på nyinvigningen om jag inte varit i Dalarna i helgen. Ett besök där kommer det definitivt bli snart! Om det är lika trevligt som Edvard Andersons så blir jag säkert nöjd.


Den tidigare omnämnda spindeln har fallit ifrån. Bokstavligt talat. Eftersom man måste vrida och vända på krukorna så att inte växterna blir alltför sneda då de vänder sig mot solen så kunde jag inte undvika att gång på gång förstöra den stackars spindelns nät. Till sist flydde den och sista gången jag såg den i livet så satt den i taket en bit in i rummet. När jag i fredags skulle putsa ett par skor som stod precis under där spindeln hade suttit så föll spindelns kvarlevor ur den ena skon. Det var en bra jägare och här kommer en sista bild.


Tetragnatha extensa


Men kryp finns det gott om, och en hel del lär ha följt med in när jag tog in ett antal ängsblommor som jag plockade för att kunna göra en bukett till en kompis.

Tänk vad naturen är underbar, som Philemon sjöng.

Och det kommer alltid gäster genom fönstret:


Vespa vulgaris

Getingen var väldigt intresserad av gullrankan innan jag körde ut den. Inga direkta skadedjur, vad växterna beträffar, förrän idag. Jag upptäckte något bubbligt klet på en praktmalva och det visade sig vara en liten larv av någon form. Jag petade bort den och knäppte några bilder:


Kryp

Den verkar inte ha hunnit åsamka någon större skada. Och den finns inte med i Vad jag finner på åker och äng.

KOMMENTARER:

  • Micke säger:
    2007-06-12 | 22:13:00

    Tackar för infon. Kökshyllsystem... inte så konstigt att jag inte kunde hitta den på IKEAs hemsida. Nu blir det till att leka joppelito-wannabe. ^^

  • Anna säger:
    2007-06-13 | 11:02:03
    Bloggadress: http://catsinthedark.blogg.se

    Det hade onekligen varit rätt imponerande med 16k låtar på en dag. Rätt omöjligt också för den delen. :)

  • lainisa säger:
    2007-06-13 | 19:05:38

    Haha, härligt att du har massa kryp (jag hade dock mer eller mindre funderat på att ta livet av mig hellre än att ha massa kryp inomhus på växterns :S)! Och jodå, så kommer även din palm se ut framöver. Hur går det för den? Min är nu inne på sitt 7:e eller 8:e blad, så det går ävl relativt snabbt ändå. Ska bli jättespännande att följa den framöver =)

  • lainisa igen säger:
    2007-06-13 | 19:08:12

    å på tal om kärlek och monstret så är det nog inte heeeeelt omöjligt att jag tar död på den med min kärlek och att den växer för långsamt p.g.a. det. Jag har en viss tendens till att övervattna (lalalalalal)har jag märkt =)

  • Joppe säger:
    2007-06-13 | 23:51:14
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Micke:
    Varsågod! Det är alltid svårt att leta efter saker på Ikea, bäst är att hitta dem spontant.
    Anna:
    Såvida man inte lyssnar enbart på låtar som "You Suffer" med Napalm Death, men den är å andra sidan för kort för att hinna registreras som ett spelat spår.
    Lainisa:
    Fyra blad är vad jag har på palmen, och krypen ratar den (Knock on wood). Bra sugen på fler palmer och kaktusar men det får bli senare i sommar om jag har råd med nya fröbeställningar. Jag tror vidare att monsteror, åtminstone välutvecklade exemplar, klarar sig väldigt länge utan vatten.

  • Joppe säger:
    2007-06-14 | 17:08:40
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Nej det är banne mig fem blad! Den har exploderat!

  • Magnus säger:
    2007-06-16 | 21:07:04

    Tjena Joppe väldigt intressant sida du har. Har nu beställt olika frö sorter och ett minidrivhus från impecta. Har sått Strelitzia reginae,Washingtonia filifera, Chamaerops humilis och Trachycarpus fortunei. Har följt impectas anvisningar. vattnade nu igenom jorden efter att jag stoppade ner mina frön. Ska jag vattna igenom jorden varje gång tills vattnet rinner igenom eller räcker det att jag fuktar jordens yta? Ska jorden vara konstant fuktig?
    / Mvh magnus "Bigteddy"

  • em säger:
    2007-06-18 | 15:44:24

    hur bra musiksmak man än har är det lite av en chock när det utan förvarning börjar spela musik från bloggen. Kanske vore det bra om man fick slå på själv... det skulle ju kunna bli en carolinaskandal eller nåt annars!
    imorgon ska jag vattna.

  • Joppe säger:
    2007-07-25 | 05:18:56
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Magnus: Svar finns under inlägget "Hemkomster och
    inkomster".
    Em:
    Det är åtgärdat :)

Kommentera inlägget här: