Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Edvard Anderson

Kategori: Allmänt

Jag är hemma i Småland och tänkte blogga lite innan jag åkte igår men det hanns inte med. Nu när jag inte är hemma så kan jag skriva lite om blommor på andra ställen. I onsdags så var jag i Stockholm och det är första gången på många år som jag åkt dit själv och samtidigt haft tid att turista lite. Jag träffade min farmor och farfar och innan dess så tog jag en tur till Bergianska trädgården och närmare bestämt Edvard Andersons Växthus. Ett härligt ställe! Efter att ha betalt entrén och hängt av mig jackan så klev jag in bland växterna och jag kände mig verkligen hemma, det var en fantastisk känsla. Det stora rummet i mitten bjöd välkomnande på medelhavsflora och där fanns även inslag från Kanarieöarna som den trogne läsaren vet att jag tycker om. Jag gled runt och tittade och njöt, tog fram kameran ibland och knäppte några bilder. Detta fick man göra för "privat bruk" och jag tänker därför inte lägga upp dem här. Inte minst för att de på inget vis ger rättvisa åt känslan. Det var kul att visa bilderna för farmor och farfar som ju är proffs i branschen. Förutom medelhavet så finns rum med olika teman, varav de mest imponerande var de med tropiskt klimat. Till exempel den simulerade regnskogen med ormbunkar och enormt stora filodendron. Föga förvånande så fanns nästan allt jag odlar själv representerat och det gav mersmak, mitt lilla rum kändes plötsligt väldigt litet. Jag hade tyvärr inte så mycket tid på mig, så jag tänker återvända när tillfälle ges, troligen till sommaren då det dessutom kommer att blomma mer, vilket ju även gäller parken i övrigt som är mindre spännande så här års. Jag rekommenderar varmt ett besök på Edvard Andersons Växthus!
Kommentera inlägget här: