Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Mera djungel!

Kategori: Allmänt

Igår fick jag paket! Det kom från Jungleseeds där jag beställde lite saker för en tid sedan. För att hålla spänningen uppe så avslöjar jag inte hela innehållet än, jag har haft för vana att inte skriva om mina frösådder förrän efteråt och ser inget skäl att sluta. Jag ville ha tag i Allamanda, och jag ville ha frön. Dessa visade sig vara ganska sällsynta. Efter lite internetforskning så hittade jag alltså fram till den engelska sidan Jungleseeds. När jag öppnade paketet så fann jag dock att innehållet inte stämde med min beställning. Någon fröpåse med Allamanda fanns inte, istället hittade jag en påse med en bild på en palm. På det bifogade pappret med information om min beställning så klargjordes det med sedvanlig brittisk artighet att det inte hade gått att få fram frön av Allamanda. Som kompensation fick jag utan kostnad ett förgrott frö från en palm av typen Chamaerops. En trevlig överraskning som jag snabbt stoppade ner i en kruka. Jakten på Allamanda får fortsätta en annan gång. Har även sått lite andra fröer från paketet - avslöjar inget än som sagt, men man skulle kunna stava det hybris.

Kollage

Det har mest blivit närbilder så här är ett kollage där nästan alla växter syns.

KOMMENTARER:

  • Lainisa säger:
    2006-09-05 | 08:50:26

    Åh, jag är tokigt nyfiken på palmen. Fick lära mig härromdagen att det endast går att föröka palmer via frön. Så behandla den väl och börja samla frö så fort det bara går ;)

  • Joppe säger:
    2006-09-05 | 11:23:44

    Självklart! Fast det lär ju dröja innan frön kan komma på tal. Först och främst ska den finna sig till rätta i sin nya boning. Men de här småpalmerna ska vara ganska lätta att få frukt på...

  • Matte. säger:
    2008-04-21 | 20:09:53

    jävla guldig blogg!!!!Jag har införskaffat en musa basjoo.Har du ngra skötselråd?

  • Joppe säger:
    2008-04-21 | 20:30:43
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se

    Typ nån banan? Inget jag testat... Googla!

  • Glennjeanett säger:
    2010-09-17 | 08:26:57
    Bloggadress: http://glennjeanett.3steps.com

    Great work,webmaster,nice design!

Kommentera inlägget här: