Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Palettblad står när de andra faller

Kategori: Allmänt





Så här ser det ut idag. Med tanke på uppdateringsfrekvensen så kanske detta inlägg ligger överst i nåt år och då är det bäst med vackra bilder överst.

Det såg för trist ut i lådorna så vi cyklade till Stuvsta handelsträdgård och handlade höstväxter; cypress, hebe, aster, cyklamen, silverek, gaultheria och ljung.

Vi åkte bort två veckor i somras och jag lyckades inte ordna med grannvattning. I min enfald tänkte jag att det borde regna åtminstone nån dag men det blev två veckors torka. Sen monsun. Vid hemkomst konstaterades att det liv som plågats av värmen men överlevt hade dränkts. Och det blev liksom aldrig sommar igen. Det visade sig att the fittest voro Palettblad:


 


Första säsongen med ny balkong och det handlade om att lära sig förutsättningarna, känna in läget. Med det sagt så gick det ändå bra, det lämpar sig för odling! Det blåser kanske lite mycket men läget måste ändå anses vara väl gynnsamt.


Och när jag ändå skriver vill jag slå ett slag för en trevlig orkester som inte uppmärksammats i Sverige vad jag vet. De norska guttene i Major Parkinson. Jag upptäckte dem när jag förra året på Spotify sökte på candystore för att lyssna på Klas Åhlunds hit med Paola. Deras låt Death in the candystore dök upp och först var jag inte så förtjust men efter att jag för tredje gången oavsiktligt lyssnat på den efter Paolalåten så klickade jag på det självbetitlade albumet. Det är jag glad för. En liknelse vid Kaizers Orchestra blev oundviklig men kanske inte hade varit självklar om jag inte känt till ursprungsmärkningen. Årets singel Heart of Hickory är dock samma norska bompa. Albumet låter annars som nån blandning av bob hund, Pavement och System of a down. Ibland med inslag av Tom Waits och Jojje Wadenius. Kan tänka mig att det knäcker live.

Snälla Majoren, kom till Sverige då!

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: