Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

God Jul från tomteverkstaden

Kategori: Allmänt

Hemma i Lidhult efter några dagars blomjobb i Växjö. Innan jag åkte hem så satte jag ihop en traditionell julgrupp till min mormor och morfar och en något mindre traditionell till min morbror Bengan som vi ska fira jul hos. Min julhälsning till er, kära läsare, blir ett par bilder på skapelserna. Lite reflektioner bjuder jag också på.

Rundgång eller To infinity and beyond


Här har konstnären fångat en av livets stora frågor. Från sidan, ett omlopp a la Christer Fuglesang - verket är trots sitt tidlösa uttryck förankrat i samtiden - genom hjärtan av stål. Ur ett fågelperspektiv, den liggande åttan, själva symbolen för oändligheten. Ett verk som väcker tankar.
En snabb titt för tankarna till människokroppen, blodets syresättning och färgskiftning i sitt omlopp via hjärtat, här symboliserat i djupgrön mossa och wasabigrön sten. Hyacinter och echeveria, en kropp eller tre? Reinkarnationen, rundgången, oändligheten.

To infinity and beyond

Jul i vårt skjul eller I väntan på Sven-Erik

En bild av typisk Svensk jul. Den röda julstjärnan, en svensk folkhemsblomma och under den ett vitt täcke av sten och glas. Det vita ger en känsla av vinterns pura perfektionism, välskapt som snöflingan, en känsla av den obefläckade traditionen. Granen! (symboliserad av cypress) Vad vore julen utan den? Och klappar att lägga under.. dessa tar sig form i multihyacinten till vänster, västvärldens överflöd i juletid. Järnekens giftiga bär mot snön, kontrasten påminner oss om att det aldrig dör så många som på vintern - var försiktiga, ät inte för mycket och ring till någon du inte pratat med på länge!

Slutligen de två silverbollarna som likt discokulor berättar att efter jul kommer nyår.

I väntan på Sven-Erik

God Jul.

KOMMENTARER:

  • lainisa säger:
    2006-12-24 | 10:26:37

    god jul på dig :)
    du har verkligen tänkt efter i skapandet. det gillas! Snart vankas det grönkål och köttbullar hos mormor. Mmmmmm :P

  • Joppe säger:
    2007-01-10 | 21:47:28

    Jag åt nog fyra olika sorters grönkål den här julen. Kan inte säga att någon av dem var fantastisk. För sliskig, för grov, för tam, ja det är inte lätt det där. Jag föredrar nog att inte äta det alls.

Kommentera inlägget här: