Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Bambu bambu

Kategori: Allmänt

Det låter fortfarande lika roligt. Och lika roligt är att det växer på. När jag såg den första spensliga biten bambu över jord så hade jag svårt att tänka mig att denna växt har möjlighet att bli ett 40 meter högt monster som växer en meter om dagen. Visst, träd börjar som små små plantor och kan med åren bli giganter men jag hade som sagt väldigt svårt att se bambun följa samma mönster. För bambu är inget träd. Det var ganska häftigt att upptäcka hur det fungerar - Det kommer med jämna mellanrum upp nya skott från rötterna, hela tiden lite tjockare än de tidigare. Det senaste är därmed sagt inte tjockt, de är fortfarande bara några millimeter men jag har förstått hur det går till nu och det är kul. På bilden nedan syns mest dess löv, återkommer med bild på stammarna när/om de fortsätter utvecklas :)

Bambusa arundinacea

Bambusa arundinacea

KOMMENTARER:

  • mojen säger:
    2007-08-21 | 11:08:10

    Jag vill gääärna plantera bambu på Bolet!
    Mother

  • Sandra säger:
    2007-08-21 | 13:26:58
    Bloggadress: http://biggan.blogg.se

    Tjena. Det är så rart att läsa om dina blommor (coolare än det Ernst sysslar med)! Jag har iaf tagit mod till mig nu för en blomfråga... Det är så att vi planterat Avokado här hemma som nu vuxit sig gigantisk, jag undrar då om du vet om man kan klippa ner den så den blir lite kraftigare? Tack!
    Fred & Kärlek

  • Manne säger:
    2007-08-21 | 16:20:49

    Varför lecakulor? Eller vad de nu kallas?

  • Joppe säger:
    2007-08-22 | 09:50:30
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Mamma:
    Det vore väl häftigt! Kanske bättre dock att köpa på plantskola? Jag tror inte att mina är utehärdiga men jag kanske testar fler sorter.
    Sandra:
    Tack! Med kraftigare antar jag att du menar yvigare (om den redan är gigantisk) och ja, då kan man klippa ner så att den grenar sig.
    Manne:
    Rent allmänt? Om du undrar varför jag har lecakulor på ytan i krukorna så är det dels som dekoration och dels för att minska avdunstningen.

  • Sandra säger:
    2007-08-22 | 16:05:06
    Bloggadress: http://biggan.blogg.se

    Nej, jag menar så att själva stammen blir lite tjockare, våra är väldigt späda...

  • Joppe säger:
    2007-08-22 | 17:08:46
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Aha, då gäller det nog bara att ha tålamod. Om de skjutit i höjden men fortfarande är späda så kanske de har fått för lite ljus?

  • em säger:
    2007-08-27 | 12:50:44

    nu har jag äntligen köpt en ny kruka till ripley!

  • manne säger:
    2007-08-29 | 10:34:50

    tack för tipset med lecakulorna. när jag ändå har dig på tråden, tycker du att jag ska plantera mina passionsblommor en och en nu när de kommit upp, eller kan jag ha flera i en kruka? Jag gillar när det är frodigt i krukorna.

  • Joppe säger:
    2007-09-01 | 13:14:40
    Bloggadress: http://joppelito.blogg.se/

    Em: På tiden :)
    manne: Passiflora har ganska små rotsystem så fler plantor i en kruka funkar bra. Jag har testat att ha flera arter i samma kruka med, inga problem!

  • manne säger:
    2007-09-03 | 09:26:34

    hej!
    Jag blev så otålig så jag har redan planterat alla sju i en kruka. det blir nog fint. men tack för försäkran, man vill ju inte ligga sömnlös om nätterna och oroa sig för växterna.

  • Gittan säger:
    2009-10-04 | 20:25:48

    Hej! När jag ska göra en modell av biosfären i en glasburk med lock (tätt lock) tycker du då att det är bra att ha lekakulor under eller ovanpå jorden eller inte alls? Jag ska plantera en liten växt, tex murgröna eller ormbunke. Vattva och sen stänga igen locket. Vilken växt tror du är bäst. Burken ska vara sluten i ett halvår minst. Så ska vi se vad som händer :-) Har du några tips som jag ska tänka på du som är duktig på växter och så? /Gittan

  • Joppe säger:
    2010-03-08 | 15:47:33

    Hur ska de få koldioxid?

Kommentera inlägget här: