Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Grejer som hände för ett år sen I: Uppbrottet

Kategori: Allmänt

”En grej som hände för elva år sen” är en av mina favoritlåtar med Doktor Kosmos. Inte så mycket för det musikaliska som för textraden



Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.
När ens verklighet står still, när man kan sin roll så bra
att man gör den utantill, är det alltid dags att dra
 

 

Om man ser till mina senaste blogginlägg så är det ganska tvära kast. Jag tänkte börja med att enkelt förklara hur jag hamnade där jag är idag. Senare kommer jag, högst eventuelllt, återvända till sådant som hände för nåt år sen men ändock är vitalt för min lilla krukväxtblogg med sidospår. 

 

Jag var alltså Tredje Kurator på Smålands nation i Uppsala. Efter sommaren 2009 var det dags att återgå till studierna på lärarprogrammet. Men jag ville inte. Jag bestämde mig tvärt för att hitta en annan väg. Jag ville göra något praktiskt. KY-utbildning. C ville skaffa lägenhet och vi ville på sikt flytta ihop. Då inget höll mig kvar i den eviga ungdomens stad så flyttade jag så fort vi fått nycklarna till den lägenhet i Huddinge som vi la ett bud på efter att ha varit på visning i fem minuter. Efter ett halvår trivs vi lika bra som vi hoppats på. Under hösten och en bit in på innevarande år arbetade jag på förskola, ironiskt nog efter att ha valt bort skolan, medan jag sökte utbildningar inom ett rimligt geografiskt avstånd. 


Jag sökte två trädgårdsmästarutbildningar, i Bro och Enköping, samt en lokförarutbildning här i Huddinge. Läsaren förstår varför en trädgårdsmästarutbildning lockade mig. Men lokförare? Det låg ju i närheten och vem tycker inte att det är lite häftigt med järnhästar på flera tusen ton. Jag hade ingen större förhoppning om att komma in på någon utbildning då mina gymnasiebetyg är ganska sempiga. Man gjorde ju högskoleprovet i unga år och insåg att det resultatet skulle räcka långt, därvidlag fanns ingen mening att ta ut sig i skolan. Tills nu då. Till KY kunde man inte söka med högskoleprovet. Och mina farhågor besannades till en början. Trädgårdsmästarutbildningen i Upplands-Bro (Säbyholms naturbruksgymnasium) skickar mig ganska snart ett mail:


Vi får härmed meddela att du inte har antagits till Säbyholms trädgårdsmästarutbildning, på grund av att du inte är behörig till utbildningen eftersom du har för låga betyg.


Ingen överraskning, men formuleringen är ju felaktig och jag häpnar över oproffsigheten i att skicka ovanstående till en öppen mail-lista. Jag kunde alltså se samtliga personer som hade för sempiga betyg. Jag svarar syrligt och förklarar fördelarna med ”hemlig kopia”. 


Från lokförarutbildningen får jag ett mail där jag ombeds logga in på en sida och göra ett test. Jag gör så och det går bra. Jag får ett mail där det meddelas att det gått bra och varsågod, ett test till. Nu börjar det bli spännande, det verkar inte som om mina gamla betyg ligger mig till last. Härvid ringer en representant för trädgårdsmästarutbildningen i Enköping och meddelar mig att jag blivit antagen. Vilken vändning. Till Bro skulle man inte skicka något personligt brev och jag tror att det faktum att jag ombads göra det till Enköping spelade in. Jag beskrev tämligen inlevelsefullt om mitt intresse för växter...


/.../Motivationen till vidare akademiska triumfer och ensidigt teoretisk bildning bleknade i jämförelse med längtan efter skit under naglarna och kreativt skapande /.../ Jag är en estetsjäl som mår bäst när jag får utforma och pyssla. /.../För mig är växternas liv mer än en kemisk process. Jag ser en storhet i att nära och ta hand om dem /.../ ni ska anta mig, då ni får en inspirerad person som har passionen och drivkraften, som hungrar efter både kunskap och praktik.


 Jag kunde inte tacka ja på studs då testerna till lokförarutbildningen fortlöpte. Internetbaserade test blev test på plats, psykologtest, läkartest, och vips så var jag antagen där med. Till en av 25 platser av över 300 sökande. Jag ringde Enköping, som jag hållit på halster, och meddelade att det inte blir någon trädgårdsmästarutbildning för mig. Besvikelsen i kursledarens röst gick inte att undvika. Det kommer glädja någon annan som får min plats tröstade jag. 


Läsaren kanske upprört undrar hur Joppe kunde välja bort möjligheten att få jobba med växter på heltid. Men jag har mina skäl. Och jag är mycket nöjd med mitt beslut. Växtläget på hemmaplan kommer föräras nästa uppdatering. Då blir det bilder igen.


Och föga anade jag när jag gick i första klass att jag skulle flytta dit (Huddinge) min då största idol (vid sidan av Michael Jackson) hade vuxit upp. Orup alltså. Jag fick den senares första skiva på en kassett av en morbror och var helfrälst. Vi såg honom live i Malmö Folkets Park 1989. "Bad" med MJ fick jag på kassett efter att jag bönat och bett min far vid ett besök på Expert i Gislaved. 50 spänn kostade den. Fatta lyckan när det annonserades att Orup kommer spela hela första skivan live på Debaser Medis 6 maj. Och en vecka senare är det Johnossi på samma plats. Biljetterna är köpta. Happy times. När jag redan är inne på sevärdheter så skulle jag kunna fira min födelsedag i en vecka på Gröna Lund, konsertutbudet i juni innehåller mången godsak.

KOMMENTARER:

  • Chris säger:
    2010-04-09 | 22:13:45

    Härlig läsning!

    Lästips: Allkemisten av Paolo Coehlo! Kram

  • Joppe säger:
    2010-04-09 | 22:28:57

    Och jag har fortfarande Zahiren av densamme som Emelie tyckte att jag skulle läsa...



    Jag tror att jag förstår innebörden av de båda utan att ha läst dem men jag ska, jag lovar! "Jorden de ärvde" är för övrigt mycket bra.

  • Chris säger:
    2010-04-09 | 22:49:17

    Jag läser just nu Zahiren ha ha

  • Joppe säger:
    2010-04-09 | 23:05:56

    hihi. Men Mamma ska veta bäst :)

  • Marsh30Marcy säger:
    2012-01-28 | 08:24:17
    Bloggadress: http://www.supremeessays.com

    If you’re frustrated and do not really know the best way to compose the <a href="http://www.supremeessays.com/custom-research-papers-writing%20.html">custom research papers writing</a>, you will have a chance to <a href="http://www.supremeessays.com/buy-an-essay-online.html">buy an essay online</a> in the experienced research paper writing service. That can really save your free time and money.

  • replica Louis Vuitton handbags säger:
    2012-05-15 | 09:39:12
    Bloggadress: http://www.hotstylehandbags.com

    Good post!I was very pleased to find this site.I wanted to thank you for this great read!

Kommentera inlägget här: