Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

När man inte orkar vänta.

Kategori: Allmänt

Jag måste medge att jag är ganska otålig ibland. Eller kanske snarare nyfiken och klåfingrig. När jag har planterat frön och kärnor så kan jag inte låta bli att peta lite i jorden för att se om något har grott. Vissa frön som jag trodde skulle ta sig fort låter vänta på sig men efter att ha tjuvkikat under jordytan idag så såg jag att frön av både Jordnöt och Phoenix Canariensis har börjat gro. Den sistnämnda kunde ju enligt förpackningen vänta hela 18 månader med att gro så det var kul att det räckte med en. Kan den senaste veckans tropiska värme månne ha spelat in? (Värmen och en svettig fotbollsmatch fick mig för övrigt att ta årets första och kanske sista bad igår kväll, efter att bandet jag spelar i haft releasefest för vår nya skiva.) Klåfingrighet kan dock ha sitt pris! Jag råkade i min iver bryta av en ömtålig rot på den Strelitziaplanta som jag nämnde var på gång och fruktade att den skulle stryka med, men naturens växtkraft är starkare än mitt  tålamod så den växer på och har vuxit ett par centimeter över jorden nu. Dessutom så har jag ett Strelitziafrö till på gång. Kanske skänker bort den krukan till min mamma om hon inte lyckas med de fröer jag lämnade   när jag var hemma i Småland. Bortsett från Strelitzian och lite Physalis så har de andra plantorna som grott medan jag var bortrest stått ganska stilla i utvecklingen sen jag kom tillbaka hit men det lär bli fart på dem igen framöver. 

Litchi chinensis
 
Litchi Litchi chinensis

Det har exempelvis inte skett mycket med Litchin sen jag kom hem förutom att bladen antagit djupare grön färg vilket de gör efter att först har varit rödbruna. Jag testade att så en kärna från en Litchi förra sommaren, på samma vis som man gör med avokado (Om du inte vet hur man gör, kolla in detta klipp från Hajk i SVT. Observera att Bengt Alsterlinds första rangliga avokadoplanta har lidit uppenbar brist på ljus), fast torka inte kärnan utan plantera direkt. Förra årets litchi växte fint men fick inte vatten under någon period och vissnade helt enkelt. Nytt försök alltså och det ser bra ut, även om den som sagt är lite seg just nu. Den har som synes ett väldigt symmetriskt växtsätt, åtminstone i början.

Litchi

Så här ser frukten ut för den som är obekant med den. Stor som en valnöt, man skalar den typ som ett kokt ägg, om man skulle vara lagd åt att äta sådana. Fruktköttet är härligt friskt och påminner om fläder. Om kärnan på bilden är den som faktiskt grodde vet jag inte.

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2006-07-10 | 08:15:36

    Kul att höra att livskraften är så stor! Jag tittar varje dag på krukan med ricinfrö - och jag har också lust att peta lite - men jag ska hålla mig. När tror du den kan titta upp?
    Apropå Strelitzan så är någon vecka mer eller mindre inte så viktig, man lär få vänta 8-15 år på blomning............... Hörde det på Odla med P1 (rekommenderas varmt) Kram morsan

  • Joppe säger:
    2006-07-10 | 13:08:08

    8-15 år? Det var värst. Jag har hört 4-5 men det är nog under perfekta betingelser.

  • Gratis saker säger:
    2006-07-24 | 14:26:10
    Bloggadress: http://www.gratislandet.se

    mycket lärorik artikel, tack!

  • Joppe säger:
    2006-07-24 | 14:35:10

    Eh.. tack, även om det inte känns så seriöst med reklaminlägg.

  • m. säger:
    2008-01-28 | 19:22:58
    Bloggadress: http://www.grammofon.bloggagratis.se

    jo, jag är likadan. kan inte låta bli att pilla om det har gått lång tid. speciellt dadlar är väldigt sega..hur lång tid tog det för litchin att gro?
    (gillar förresten din äggmening..)

Kommentera inlägget här: