Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Med flora kommer fauna

Kategori: Allmänt

Jag har inte haft några problem med skadedjur, förutom de eviga sorgmyggorna. De gillar fuktig jord och är ytterligare en anledning att inte övervattna. Att helt undvika dem är dock svårt och det finns otaliga recept för att ha ihjäl dem. Jag brukar köra en kopp med vatten, lite socker och en droppe diskmedel. Fungerar för mig i alla fall.


Spindlar?

Nu har jag dock hittat något nytt - Ricinplantan bebos av något som ser ut som väldigt små spindlar. De har spunnit nät mellan bladspetsarna och kryper runt där, de små beige prickarna på bilden. Om det är spindlar så är det nog ingen fara, de lever ju på andra skadedjur, och eftersom jag inte har tänkt övervintra den plantan så stör det mig inte. Skulle de hoppa över till något annat så blir det däremot all out war. Jag har faktiskt alltid gillat spindlar. När jag var liten så brukade jag fånga stora jaktspindlar och ha i akvarium. Jag matade dem med levande flugor som jag fångade. När jag bodde i lägenhet i Flogsta för två år sedan så bodde det en gullig liten Salticus scenicus på en Passiflora i flera månader. I nämnda lägenhet lärde vi även känna ett annat djur. Den fascinerande om än otäcka Häggspinnmalen.  Varje år så sprids skräcken när dess larver börjar förvandla häggträd till spökträd. Vi andades ut en aning när vi fick reda på att de håller sig till hägg, men var trots det tvungna att peta bort larver och spinn från vår balkong. Har man en gång stiftat bekantskap med Häggspinnmal så känner man igen den. De sista dagarna så har flera stycken letat sig in till mig.

Häggspinnmal

Här sitter en på Ricin.

Mal på nät

Jag tänkte att den jäveln skulle få smaka sin egen medicin och petade bort den till spindelnätet men den fastnade inte.  Det var tusen små David mot Goliath. Size matters. Jag fick nypa ihjäl den med en bit hushållspapper.

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2006-07-29 | 18:56:45

    Hej Jonatan! Vad härligt att du sysslar med grönt. det gillar jag
    Hälsningar morfar

  • Joppe säger:
    2006-07-29 | 19:02:41

    Vad kul! Tack för kommentaren. Ses snart.

Kommentera inlägget här: