Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Joppe tar det tillbaka

Kategori: Allmänt

Så, dags att dra igång igen. Jag hade 12 sorters växter kvar på rummet. Ganska futtigt mot hur det såg ut för ett år sedan men jag kan väl fortfarande tänka att tolv sorters växter i ett studentrum torde vara över medel.


Fönsterbrädan såg ut så här:




Från vänster till höger; drakblodsträd, flamträd, paradisträd och eldhjulträd.

Värst vad mycket träd :D


Ett gäng växter stod i bokhyllan:




Från vänster till höger; strelitzia, aloe, kantdracaena.

Utöver dessa hade jag kvar nattens drottning, gullranka, haworthia, monstera och alocasia.


Jag skriver i imperfekt då det har hänt saker idag. Jag har fyllt mitt drivhus med olika fröer men då jag satte igång sent i år så fuskade jag lite och beställde hem sticklingar. Idag kom paketet. Mycket spännande. Så här såg det ut:



Det innehåller nio sticklingar, tre av vardera Passiflora, Fuchsia och Änglatrumpet. Nu har jag planterat dem men jag kan tyvärr inte ta kort när det är mörkt ute. Som ni vet så brukar jag ha ganska bra koll på mina växters latinska namn. Det fanns inga sådana bifogade med sticklingarna och Odla.nu som jag beställde ifrån hade antingen ofullständig eller felaktig information på sin hemsida. Jag ringde och pratade med kundtjänst som inte kunde koppla mig vidare till den som har information om detta då alla på företaget "är ute i växthuset". Högsäsong :) Ganska gulligt. Jag blev tipsad om att maila chefen vilket jag gjort nu. Känns rejält nördigt, typ "ursäkta, jag har uppmärksammat att ni stavat fel till det latinska namnet på växt 2b och dessutom vill jag veta vad Fuchsia-hybriden "Dollar princess" heter på latin. Men om man inte frågar får man inget veta ;)

Kommentera inlägget här: