Joppes Gröna Rum

Ännu ett Truck Stop på den binära motorvägen. Hälsa på hos killen som myntade ordet krukväxtblogg.

Död och koncept

Kategori: Allmänt

Precis som för Lainisa så har det inte gått så bra med palmerna. Phoenixen lever men växer inget och kanske får åka i papperskorgen om det visar sig att rötterna är skadade. Har fler fröer kvar om så skulle ske. Chamaeropsen kom aldrig igång ordentligt och har redan fått vandra den vägen, jag kunde inte stå emot frestelsen att plantera om den och kanske var det där det gick snett. Bergpalmen slängde jag eftersom jag tröttnade på att den ständigt envisades med att ha vissna blad, även om den egentligen mådde bra i grunden. Har ju redan konstaterat att den är en trist växt. Jag är inte sentimental, skrev jag tidigare. Inte religiös heller, skrev jag i samma mening, men jag funderade på att spara några palmblad enkom för att de förknippas med Jesus... När det blir advent ska jag pynta lite och några palmblad skulle kanske vara snyggt. Men jag slängde dem. Har funderat tidigare på att - om jag haft plats - odla växter tematiskt, och ett sätt skulle kunna vara att samla bibliska växter. Palmer, olivträd, papyrus, vin, myrten och cypresser. Upptill det skulle man kunna ha passiflora (såklart!), moses stentavlor och vandrande jude. Det vore ganska kul. Men det får bli när jag har ett hus att leka med.

KOMMENTARER:

  • em säger:
    2006-11-21 | 09:42:52
    Bloggadress: http://fyrisbiografen.blogspot.com

    kanske är ett studentrum med bibeltema att ta i lite väl mycket, man kan bli missförstådd! insåg just att jag lyckats boka värsta mongobiljetterna från värmland, och det tar fyra timmar från karlstad till stockholm! blä!

  • em säger:
    2006-11-21 | 09:47:14
    Bloggadress: http://fyrisbiografen.blogspot.com

    by the way, kan du inte skriva i länken att det inte är fyrisbiografen, utan filmtips från oss som det handlar om...det är inte helt klart om det är bion eller föreningen som har bloggen. Inte för att det spelar så jättestor roll, men det kan bli lite missledande.

  • Anonym säger:
    2006-11-21 | 15:41:21

    Bättre nu? Lite övertydligt kanske. Jag ska inte ha bibeltema i hela rummet, jag lovar. Välkommen hem.

  • em säger:
    2006-11-22 | 10:42:45

    tack.

  • lainisa säger:
    2006-11-27 | 12:53:12

    tråkigt att höra om dina palmers öden. Den första palmen, den som tros vara kanariepalm, har fått ett blad till å vekar trivas ganska bra här. Resten går ju att diskutera, men man ska nog vara glad för det lilla som växer nu i mörkret!

Kommentera inlägget här: